[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
Modulet beskæftiger sig med pædagogikkens og uddannelsernes samfundsmæssige, institutionelle, organisatoriske og interaktive dimensioner i teorihistorisk og videnskabsteoretisk perspektiv.
Der fokuseres på klassiske og nutidige teorier om det moderne samfunds karakteristika, konflikter og udfordringer og om deres sammenhænge med uddannelse, socialisering, undervisning og andre former for pædagogisk virksomhed inden for offentlig forvaltning, sundhedsvæsen, pædagogiske institutioner og skoler.
Der arbejdes med overordnede begreber og teorier om individ og fællesskab, om social integration og reproduktion og om social ulighed og mobilitet i forhold til livsform, klasse, køn, etnicitet og andre relevante differentieringer i det moderne samfund. Disse tematikker genoptages på et konkret og empirisk plan i modulerne
Opdragelse og uddannelse 1 og 2
.
Der arbejdes desuden med forskellige opfattelser af videnskabelig erkendelse og de forskellige erkendeformers, teoriers og begrebers potentialer. Disse problemstillinger danner grundlag for og konkretiseres i arbejdet på modulet
Forskningsmetoder og forskningsdesign
.
Undervisningsplan i PDF format
Koordinator: Hans Dorf, hado@dpu.dk
Dansk
Annonceres senere
Eksamen omfatter to elementer
- Skriftlig øvelsesopgave (5-7 normalsider ekskl. litteratur; afleveres midtvejs i semestret) (vægt 5 ECTS; intern censur med bedømmelsen bestået/ikke bestået)
- Synopsis (skriftligt oplæg, højst 5 normalsider ekskl. litteratur) og mundtlig eksamen (45 min.) med intern censur og bedømmelse efter 7-trinsskalaen (vægt 10 ECTS). (Indtil tre studerende kan aflevere fælles synopsis).
Studerende, som er forhindrede i at anvende den ovenfor beskrevne eksamensform, kan i stedet aflevere en skriftlig opgave (15-20 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 20-25 normalsider, ved 3 studerende 25-30 normalsider, heraf højst 10 sider fælles), som bedømmes med intern censur og karakter efter 7-trinsskalaen.