Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogisk sociologisk teori ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: København: Mandage kl. 10:00-15:00  
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 22286

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere indsigt i forholdet mellem pædagogik og samfund, som det udspiller sig på forskellig tid og sted og på forskellige analyseniveauer
  • formulere, analysere og vurdere pædagogisk sociologiske problemstillinger knyttet til samfundets forskellige sfærer, til uddannelsespolitik, til institutioner og organisationer med pædagogiske opgaver eller til socialisering samt demonstrere kendskab til, hvorvidt sådanne problemstillinger er empirisk belyst
  • demonstrere indsigt i forskellige pædagogiske og sociologiske paradigmer og i teorier på forskellige analyseniveauer samt vurdere og diskutere deres relevans med henblik på at frembringe forklaringer på pædagogisk sociologiske problemstillinger
  • demonstrere indsigt i forskellige opfattelser af videnskabelig erkendelse og forskellige erkendeformers potentiale samt identificere og vurdere det videnskabsteoretiske grundlag for udsagn om pædagogisk-sociologiske problemstillinger.

Indhold

Modulet beskæftiger sig med pædagogikkens og uddannelsernes samfundsmæssige, institutionelle, organisatoriske og interaktive dimensioner i teorihistorisk og videnskabsteoretisk perspektiv.

Der fokuseres på klassiske og nutidige teorier om det moderne samfunds karakteristika, konflikter og udfordringer og om deres sammenhænge med uddannelse, socialisering, undervisning og andre former for pædagogisk virksomhed inden for offentlig forvaltning, sundhedsvæsen, pædagogiske institutioner og skoler.

Der arbejdes med overordnede begreber og teorier om individ og fællesskab, om social integration og reproduktion og om social ulighed og mobilitet i forhold til livsform, klasse, køn, etnicitet og andre relevante differentieringer i det moderne samfund. Disse tematikker genoptages på et konkret og empirisk plan i modulerne Opdragelse og uddannelse 1 og 2 .

Der arbejdes desuden med forskellige opfattelser af videnskabelig erkendelse og de forskellige erkendeformers, teoriers og begrebers potentialer. Disse problemstillinger danner grundlag for og konkretiseres i arbejdet på modulet Forskningsmetoder og forskningsdesign .

Faglige forudsætninger

Undervisningsplan i PDF format

Undervisningsplan i PDF format

Underviser

Koordinator: Hans Dorf, hado@dpu.dk

 

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • bedømt efter 7-skala med intern censur


Eksamen omfatter to elementer
-  Skriftlig øvelsesopgave (5-7 normalsider ekskl. litteratur; afleveres midtvejs i semestret) (vægt 5 ECTS; intern censur med bedømmelsen bestået/ikke bestået)
-  Synopsis (skriftligt oplæg, højst 5 normalsider ekskl. litteratur) og mundtlig eksamen (45 min.) med intern censur og bedømmelse efter 7-trinsskalaen (vægt 10 ECTS). (Indtil tre studerende kan aflevere fælles synopsis).

Studerende, som er forhindrede i at anvende den ovenfor beskrevne eksamensform, kan i stedet aflevere en skriftlig opgave (15-20 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 20-25 normalsider, ved 3 studerende 25-30 normalsider, heraf højst 10 sider fælles), som bedømmes med intern censur og karakter efter 7-trinsskalaen.