Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Socialpædagogik ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: København: Onsdage kl. 12:30-15:30
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 26128

Formål

Socialpædagogikken beskæftiger sig i dag i høj grad med 'problemer' og 'målsætninger' i forhold til mellemmenneskelige relationer. Socialpædagogik er derfor ikke suverænt en særlig pædagogik for 'minusvarianter', men et langt bredere anliggende som en social pædagogik, der såvel skal bidrage til at sikre samfundets sociale sammenhængskraft, som til styrkelse af udsatte og sårbare børn, unge og voksnes handlekompetencer, selvstændighed og myndighed.

Efter gennemført studieenhed kan den studerende på et videnskabeligt grundlag:

  • demonstrere indsigt i socialpædagogikkens teoretiske og historiske 'rødder' og i dens nuværende form i et sociologisk, pædagogisk og socialpolitisk perspektiv
  • demonstrere overblik over centrale socialpædagogiske praksisfelter og problemstillinger
  • analysere, vurdere og diskutere implikationer forbundet med forskellige socialpædagogiske metodevalg (pædagogiske interventions- og støtteformer, opsøgende og forebyggende indsatser)
  • vurdere forskningsmetodiske problemstillinger omkring dokumentation og evidensbasering
  • formulere forslag til og gennemføre en konkret institutionsanalyse eller en analyse af brugen af socialpædagogiske metoder i en teoretisk og samfundsmæssig kontekst.

Indhold

I studieenheden analyseres socialpædagogiske problemstillinger på individ-, organisations- og samfundsniveau både som videnskabelige og som professionelle udfordringer med henblik på dels at tilvejebringe et grundlag for forståelse af og indsigt i, hvordan begrebet har været forstået historisk og teoretisk, og dels på at forstå dets historiske og aktuelle kontroverser og perspektiver. Studieenheden behandler desuden emner som socialpædagogikkens teori- og videnskabshistorie, problemer i mellemmenneskelige relationer, opdragelse, uddannelse, socialisering etc..

 

Faglige forudsætninger

Undervisningsplan i PDF format

Undervisningsplan i PDF format

Underviser

Studieenheden er fagligt forankret i Forskningsprogrammet Socialpædagogik og Specialpædagogik ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Kontakt person: Lektor Søren Langager, Institut for Pædagogik, langager@dpu.dk - modulansvarlig

Lektor Niels Rosendal Jensen, Institut for Pædagogik, nrj@dpu.dk
Ekstern lektor Kirsten Elisa Petersen, Institut for Pædagogik, kepe@dpu.dk
Ph.d. stipendiat Helle Schjellerup Nielsen, Institut for Pædagogik, hsn@dpu.dk

 

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Tilvalg uden videregående studieprojekt:

Der åbnes mulighed for afløsning igennem tilfredsstillende deltagelse i og udarbejdelse og forelæggelse af under-vejs-øvelser. Der anvendes intern bedømmelse med bestået/ikke-bestået.  Alternativt kan modulet gennemføres ved aflevering af skriftlig opgave på 12-15 normalsider ekskl. litteraturliste (15-20 normalsider ved 2 studerende; 20-25 normalsider ved 3 studerende) med intern censur og bedømmelse efter 7-trinsskalaen.

Tilvalg med videregående studieprojekt:

Samlet eksamen for modul 6a og 6b. Den studerende udarbejder en skriftlig rapport (20-25 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 25-30 normalsider, ved 3 studerende 30-35 normalsider, dog højst 10 sider fælles), hvortil der knyttes et mundtligt forsvar af 30 minutters varighed (inkl. votering). Der er ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.