[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Socialpædagogikken beskæftiger sig i dag i høj grad med 'problemer' og 'målsætninger' i forhold til mellemmenneskelige relationer. Socialpædagogik er derfor ikke suverænt en særlig pædagogik for 'minusvarianter', men et langt bredere anliggende som en social pædagogik, der såvel skal bidrage til at sikre samfundets sociale sammenhængskraft, som til styrkelse af udsatte og sårbare børn, unge og voksnes handlekompetencer, selvstændighed og myndighed.
Efter gennemført studieenhed kan den studerende på et videnskabeligt grundlag:
I studieenheden analyseres socialpædagogiske problemstillinger på individ-, organisations- og samfundsniveau både som videnskabelige og som professionelle udfordringer med henblik på dels at tilvejebringe et grundlag for forståelse af og indsigt i, hvordan begrebet har været forstået historisk og teoretisk, og dels på at forstå dets historiske og aktuelle kontroverser og perspektiver. Studieenheden behandler desuden emner som socialpædagogikkens teori- og videnskabshistorie, problemer i mellemmenneskelige relationer, opdragelse, uddannelse, socialisering etc..
Undervisningsplan i PDF format
Studieenheden er fagligt forankret i Forskningsprogrammet Socialpædagogik og Specialpædagogik ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Kontakt person: Lektor Søren Langager, Institut for Pædagogik,
langager@dpu.dk
- modulansvarlig
Lektor Niels Rosendal Jensen, Institut for Pædagogik,
nrj@dpu.dk
Ekstern lektor Kirsten Elisa Petersen, Institut for Pædagogik, kepe@dpu.dk
Ph.d. stipendiat Helle Schjellerup Nielsen, Institut for Pædagogik, hsn@dpu.dk
Dansk
Tilvalg uden videregående studieprojekt:
Der åbnes mulighed for afløsning igennem tilfredsstillende deltagelse i og udarbejdelse og forelæggelse af under-vejs-øvelser. Der anvendes intern bedømmelse med bestået/ikke-bestået. Alternativt kan modulet gennemføres ved aflevering af skriftlig opgave på 12-15 normalsider ekskl. litteraturliste (15-20 normalsider ved 2 studerende; 20-25 normalsider ved 3 studerende) med intern censur og bedømmelse efter 7-trinsskalaen.
Tilvalg med videregående studieprojekt:
Samlet eksamen for modul 6a og 6b. Den studerende udarbejder en skriftlig rapport (20-25 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 25-30 normalsider, ved 3 studerende 30-35 normalsider, dog højst 10 sider fælles), hvortil der knyttes et mundtligt forsvar af 30 minutters varighed (inkl. votering). Der er ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.