Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Uddannelse, politik, arbejde og demokrati ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Århus: Torsdag kl. 10:15-13:15 Undervisning udbydes under forudsætning af tilstrækkeligt antal studerende  
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 26131

Formål

På tværfaglig videnskabelig baggrund vil fokus for tilvalgsfaget "uddannelse, politik, arbejde og demokrati" være rettet mod empiriske og teoretiske idéer og viden omkring globaliseringen og nuværende samfundsmæssige udviklinger i forbindelse med emnerne uddannelse, arbejde, demokrati og politik.

Efter gennemført tilvalgsfag kan den studerende på et videnskabeligt grundlag:

  • Identificere, formulere, analysere og diskutere samfundsteorier inden for områderne pædagogisk sociologi, politisk socialisation, pædagogik og socialt arbejde;
  • Reflektere kritisk med hensyn til social adfærd og praksis;
  • Identificere og diskutere historiske, politiske såvel som nuværende betingelser af samfundsmæssige strukturer, henholdsvis dialektik af samfundsmæssige magtrelationer;
  • Og diskutere fremtidens pædagogiske og politiske udfordringer og alternativer/modeller for et bedre samfund.

Indhold

I vor tids (moderne) samfund er "uddannelse" en af de mest afgørende sociale dimensioner, der udgør ‘form' og 'indhold' i samfundets struktur og samfundsborgerens hverdag. Ved at følge teoretiske tilgange om at form og indhold er indbyrdes relateret vil dette tilvalgsfag beskrive, analysere og diskutere den gensidige afhængighed af uddannelse, politik, arbejde og demokrati.
Uddannelse er en nødvendig forudsætning for et samfund, hvor politik og økonomi er forbundet med demokratisk forståelse. Således er begrebet dannelse og borgerskab det centrale punkt i diskussionen om nutidens sociale formation med hensyn til uddannelse; arbejde/økonomi samt national og international politik/magtrelationer.

 

Faglige forudsætninger

Undervisningsplan i PDF format

Undervisningsplan i PDF format

Underviser

Dirk Michel: dimi@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Tilvalg uden videregående studieprojekt:

Der åbnes mulighed for afløsning igennem tilfredsstillende deltagelse i og udarbejdelse og forelæggelse af under-vejs-øvelser. Der anvendes intern bedømmelse med bestået/ikke-bestået.  Alternativt kan modulet gennemføres ved aflevering af skriftlig opgave på 12-15 normalsider ekskl. litteraturliste (15-20 normalsider ved 2 studerende; 20-25 normalsider ved 3 studerende) med intern censur og bedømmelse efter 7-trinsskalaen.

Tilvalg med videregående studieprojekt:

Samlet eksamen for modul 6a og 6b. Den studerende udarbejder en skriftlig rapport (20-25 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 25-30 normalsider, ved 3 studerende 30-35 normalsider, dog højst 10 sider fælles), hvortil der knyttes et mundtligt forsvar af 30 minutters varighed (inkl. votering). Der er ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.