Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Følelser i senmoderniteten ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC
  • Semester/kvarter: 5. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27896

Formål

Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet
En fordybelsesaktivitet beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillinger inden for det almenpsykologiske domæne.

Genstandsområdet
I læseplanen vil være præciseret hvor mange fordybelsesaktiviteter der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.


Kriterier for målopnåelse

Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

Indhold

Glæde, sorg, vrede, angst, afsky, smerte og velbehag. Alle mennesker kender dem og mærker dem, men hvad er følelser egentlig? Er de biologiske produkter, eller er de snarere skabt af tidlige fortrængte behov og lyster? Hvilken rolle har vores tænkning i forhold til følelserne, og hvordan påvirkes følelserne egentlig af vores sociale relationer? 

I denne fordybelsesaktivitet vil vi belyse, undersøge og diskutere følelser fra forskellige vinkler og forsøge at give nogle svar på de komplekse spørgsmål: Hvad er følelser - og hvad betyder de i det senmoderne samfund?

Samfundet forandrer sig i et stadigt stigende tempo, og der stilles krav om, at enhver må udvikle sig i forhold til at håndtere og matche de ændrede samfundsvilkår. Mange af de kompetencer og færdigheder, som var centrale for et par år siden, er ikke længere tidssvarende og tilstrækkelige. Der stilles krav om - og vi kræver af os selv - at vi er i stand til at udvikle os konstant, både personligt og fagligt. I tråd med dette vil nogle hævde, at vi er trådt ind i den emotionelle tidsalder. Følelserne har indtaget en høj og fremtrædende status hos det moderne menneske og overalt i samfundet. Følelser er ikke længere noget, vi gemmer væk i privatlivet. De betragtes tværtimod som intelligente værktøjer for den selvbevidste person. Nogle gange kan vores følelser stå i vejen for, at vi kan komme til at bruge vores ressourcer produktivt. Andre gange er følelserne den tilpasse forstyrrelse, som gør os mere kreative, fleksible og åbne i samværet med andre. Følelserne er således kommet ud af skabet, ikke for følelsernes skyld, men fordi følelserne i dag betragtes som en ressource og produktiv kraft - et redskab i jagten på trivsel.

Denne fordybelsesaktivitet henvender sig til dig, der er optaget af at få kendskab til, blive nysgerrig på, undre dig og diskutere de alment teoretiske, analytiske og empiriske aspekter vedrørende samtidspsykologiske perspektiver på følelser.  

Der kan gives vejledning til BAC-opgaver.

Fagets kursuskode (AULA): PSYE11MFK

Faglige forudsætninger

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Cand. psych. Morten Kusk Fogsgaard

Cand. Psych. Claus Elmholdt

Undervisnings- og arbejdsform

 

Undervisningen vil bestå af en kombination af oplæg, diskussioner af teoretisk litteratur og empiriske studier, vejledning samt oplæg fra deltagerne. Konkret planlægning og litteratur aftaler vi første gang.

Litteratur

 

Der vil på baggrund af ovennævnte inddrages centrale teorier fra både social- og personligheds-psykologi, neuropsykologi, positiv psykologi og kritisk samfundsteori. Vi vil desuden perspektivere de mere generelle og almene diskussioner til en arbejdsmæssig ramme og sammen udforske, hvordan følelser kan forstås i en organisatorisk kontekst. Vi vil således også lade os inspirere af perspektiver fra arbejds- og organisationspsykologien.

Undervisningstidspunkt og sted

 

Mandage kl. 9-12 i lokale 332

Første gang: 12. september 2011

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur