Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Integrativ psykologi - i teori og praksis ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 3 timer Det skal bemærkes, at der vil være heldagsundervisning (9-16) den dag, hvor Mikael Sonne deltager fra IGP (dato endnu ikke fastlagt)
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27899

Formål

Indhold

  

Den integrative livspsykologi arbejder med forståelsen af menneskelige livs- og dannelsesprocesser med afsæt i tre grundmodeller:

  • Kvadrantmodellen , der sætter rammen for at forstå forholdet mellem de indre og de ydre sider af person og kultur (hhv. fænomenologi & krop på personniveau og intersubjektivitet & systemsammenhænge på kulturniveau).
  • Vitaliseringsmodellen , der indkredser forholdet mellem grundmotivation, psykologisk ilt og vitaliseringsmiljø i menneskets livsbaneudvikling.
  • Modellen for kvalificeret selvbestemmelse (den såkaldte sløjfemodel ), der indkredser hovedområderne for menneskets livskompetence.

Undervisningen vil introducere til grundlaget for disse tre modeller og sammen med jer undersøge, hvorledes de kan omsættes i praktisk psykologisk og pædagogisk arbejde samt hvilke udfordringer, der knytter sig til sådanne forsøg på teoribaseret praksisudvikling. Vi vil undervejs i forløbet få besøg af repræsentanter for Netværk for Integrativ Selvpædagogik (NISP), Institut for Integrativ Gestalt Praksis (IGP) og Ungliv.dk, der vil vise, hvorledes de i praksis arbejder med seminarets modeller indenfor hhv. pædagogisk psykologi, integrativ gestaltpraksis, kognitiv livsvejledning med unge samt skoleudvikling. Som deltagere i seminaret vil I bl.a. få som opgave at udvikle egne bud på teoriforankrede interventionsredskaber. Dette eksperimenterende arbejde vil foregå løbende i mindre grupper, og der vil i sidste del af undervisningsforløbet være fælles præsentation og evt. øvelser med de redskaber, som I har udviklet. Det foreløbige program for undervisningen vil blive lagt på AULA under kursuskode: PSYE11JT.

Det skal bemærkes, at der vil være heldagsundervisning (9-16) den dag, hvor Mikael Sonne deltager fra IGP (dato endnu ikke fastlagt)

 

 

Fagets kursuskode (AULA): PSYE11JT

Faglige forudsætninger

Underviser

 

Undervisere: Jan Tønnesvang og deltagere fra Netværk for Integrativ Selvpædagogik, Institut for Integrativ Gestalt Praksis samt Ungliv.dk

Undervisnings- og arbejdsform

 

 

Litteratur

Undervisningstidspunkt og sted

 

Tirsdag kl. 10-13 i lokale 334

Første gang: Se AULA

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


 

Beståelseskrav: 80 % deltagelse, medvirken i seminarets gruppearbejder og seminaropgave efter standardomfang