[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillinger inden for det almenpsykologiske domæne.
Kriterier for deltagelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
Brugen af allehånde former for semi-intelligent automatisering er ved at blive overalt, og meget tyder på at automatisering og mekanisering af arbejde kommer til at være af central betydning for udviklingen af fremtidens samfund. Der er imidlertid en række massive problemer for den del af forskningen i kunstig intelligens der beskæftiger sig med aktion rettet mod naturlige miljøer - dvs. den moderne Robotik og den dertil hørende kunstige intelligens (AI).
De senere år er der på baggrund af dette opstået nye ideer om de nødvendige metoder til styring af robotter - og her ser det ud til at psykologien i høj grad kan bidrage med forståelse - og forslag til løsning - af nogen af de problemer robotterne plages af i mødet med den virkelige verden.
Undervisningen vil dels fokusere på begrænsningerne i den klassiske tilgang til kunstig intelligens, og på hvordan problemerne kunne tænkes løst via "embodied" og "situated" cognition - dels på en psykologisk vinkling af dette komplekse område - f.eks. spørgsmålene om hvorvidt dette er "rigtig" intelligens, spørgsmålene omkring kunstig bevidsthed, og muligheden for Komparativ Robotik som selvstændigt forskningsmetode.
Desuden slipper vi - af indlysende grunde - nok ikke uden om en række gode filosofiske skænderier.
Fagets kursuskode (AULA): PSYE11JEP
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Jakob Erland Pedersen, Ph.D.-studerende. Tel.: 8942 4725
Fordybelsesaktivitet
Centrale artikler:
Turing, Alan: "Computing Machinery and Intelligence" . Oprindeligt udgivet i Mind
59: 433-460, 1950 .
Clark, Andy og Grush, Rick: "Towards a Cognitive Robotics" in Adaptive Behaviour
7(1), pp 5-16, 1999.
Holland, Owen and Goodman, Rod: "Robots with internal models - A Route to
Machine Conciousness?" Journal of Conciousness studies, Vol.10, No.4-5, April/May
2003.
Onsdage kl. 10-13 i lokale 239