Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Ledelse og indflydelse i organisationer ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1., 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 12-14 gange à 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27904

Formål

Fagets formål


Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.


Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Genstandsområdet.
I læseplanen vil være præciseret hvor mange valgfrie seminarer der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.


Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
o på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

Ledelse og indflydelse i organisationer er centrale aspekter i en organisations struktur, relationer, processer og har konsekvenser for såvel menneske som arbejde. I en AO-kontekst er viden om ledelse værdifuldt i forhold til bl.a. kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere, coaching samt organisationsudvikling hvor i organisatoriske relationer og ansattes involvering er centrale.

Dette seminar vil fokusere på teorier om ledelse, hvor bl.a. de indflydelsesprocesser, som ledelsen udspiller sig i, anskues som centrale faktorer for ledere, medarbejdere samt deres samspil. Ledelsesteorierne vil også række udover et snævert individfokus og se på distribution og deling af ledelse, fx i forbindelse med teamorganisering. I og med det bredere perspektiv vil seminaret også inddrage fokus på den psykologiske dynamik i organisatorisk indflydelsesdeling, herunder fx motivation, relation til organisationen. Et globalt, tværkulturelt perspektiv vil desuden kunne inddrages.

Seminaret vil både fokusere på den videnskabelige viden på områderne og på dennes implikationer for praksis. Det kunne være i tilknytning til cases, workshops, scenarier, øvelser, HR strategier og gæster fra praksis.

Fagets kursuskode (AULA): PSYE10TJMF

Faglige forudsætninger

Grundfag B: Arbejds- og organisationspsykologi skal være bestået.

Underviser

Maj Schøler Fausing og Thomas Jønsson

Undervisnings- og arbejdsform

Seminaret vil bestå af oplæg om den givne litteratur, diskussioner heraf samt ovennævnte aktiviteter knyttet til temaernes praktiske anvendelse.

Litteratur

En mindre del af seminarets litteratur er selvvalgt.

Undervisningstidspunkt og sted

Torsdag 9-12 i bygning 1481/lokale 239

Første gang: 16. sept. 2010

Særlige bemærkninger

Til seminarer er der 80% tilstedeværelsespligt, der omfatter aktiv deltagelse i undervisningens aktiviteter.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


20-siders opgave med selvvalgt problemformulering eller

Mundtlig præsentation på baggrund af en 10-siders opgave.