[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan
redegøre
for denne viden,
bruge
denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt
forme
sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Genstandsområdet.
I læseplanen vil være præciseret hvor mange valgfrie seminarer der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne
gøre rede
for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved
kumulativt
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
2. Den studerende skal endvidere kunne
bruge
tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved
kumulativt
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
o på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)
3. Endeligt skal den studerende kunne
formgive
sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved
kumulativt
o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Mobning er et almenmenneskeligt
fænomen som de fleste af os på et eller flere tidspunkter i livet vil stifte
bekendtskab med på det personlige plan. Ligeledes er mobning et fænomen vi som
psykologer næppe vil komme udenom i vores arbejde, hvad enten vi møder det i
skoleklasser, i konflikter i medarbejdergrupper, eller hos klienter i terapi
der har mobningserfaringer med i bagagen eller aktuelt er involveret i mobning
på deres arbejdsplads.
Formålet med dette fag er
at belyse mobning fra forskellige teoretiske og empiriske vinkler for
derigennem at få et større indblik i hvordan vi som fag-personer såvel som
privatpersoner kan forstå og forholde os til dette mangesidede og komplekse
fænomen. Faget vil tage udgangspunkt i mobning blandt skolebørn. I seminaret
vil vi bl.a. komme ind på forskellige teoretiske forståelser af årsagerne til
mobning, herunder teorier der i mere bred forstand beskæftiger sig med
årsagerne til menneskelig ondskab, samt med hvordan gruppeprocesser kan føre
til mobning. Vi vil også tage fat i forskellige mobningsdefinitioner og
kategoriseringer af mobningstypologier, mobningsroller og positioner i mobning.
Herunder vil vi beskæftige os med mobningens kompleksitet forstået som de mange
forskellige aktører (børn, forældre, lærere, mæglere/AKT/psykologer) der ofte
er involveret i mobningssituationer og disses til tider forskelligartede
oplevelser, agendaer og positioner. Ligeledes vil metodiske overvejelser samt
fordele og ulemper ved forskellige definitioner og operationaliseringer
(herunder screening-instrumenter udviklet til at "måle" mobning samt skolers
handleplaner mod mobning) blive diskuteret. Endvidere vil film-optagelser af
konkrete cases omhandlende mobning blandt i børnegrupper samt dertilhørende
interventionsforsøg blive inddraget i seminaret.
Fagets kursuskode (AULA): PSYE11MLO
Bestået Grundfag B, Pædagogisk.
Marie-Lousie Obermann, psykolog og
phd.studerende i psykologi.
Undervisningen vil være sammensat af
læreroplæg, deltageroplæg, inddragelse af cases, gruppearbejde, faglige
diskussioner og refleksioner over egen læring. Endvidere vil peer-vejledning og
fælles opgave vejledning indgå.
Pensumliste lægges på Aula forud for
første undervisningsgang.
Her er nogle udpluk (som meget gerne må
læses forud for første undervisningsgang):
Bandura, A. 1999. Moral disengagement in the
perpetration of inhumanities. Personality and social psychology review, 3, 193-209
Kofoed & Søndergaard (ed.)Mobning - sociale processer
på afveje. Hans Reizels Forlag.
Obermann,
ML. 2011. Moral disengagement in self-reported and peer-nominated school
bullying. Aggressive behavior, 37, 133-144.
Salmivalli, C. 2010. Bullying and the peer group: A
review. Aggression and violent behavior.
Torsdag kl. 9-13, lokale 334
Første gang: SE AULA
Hjemmeopgave bedømt efter 7-skala