Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Personlighed i et virksomhedsteoretisk perspektiv ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC   Fordybelsesaktivitet, bachelor
  • Semester/kvarter: BAC, 5. semester
  • Timer per uge: 12-14 gange à 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27890

Formål

Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet
En fordybelsesaktivitet beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillinger inden for det almenpsykologiske domæne.

Genstandsområdet
I læseplanen vil være præciseret hvor mange fordybelsesaktiviteter der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.


Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

Indhold

  

Personlighed. Genstandsfeltet for dette seminar er måske psykologiens mest centrale forskningsobjekt, og alligevel er der stadig ingen klar, fælles forståelse af, hvordan personlighed egentlig skal forstås. Hvad konstituerer personligheden? Gener, biologi, opdragelse, kultur? Hvordan er den organiseret? Hvilken rolle spiller den i vores liv?

 

I denne fordybelsesaktivitet vil vi sætte personligheden ind i en virksomhedsteoretisk ramme i et forsøg på at få indkredset dens væsentligste udviklingsprocesser og funktionelle kernepunkter. Vi vil i særdeleshed kigge på, hvordan personlighed produceres under bestemte samfundsmæssige betingelser igennem subjektets genstandsrettede virksomhed. Vi vil desuden prøve at få afgrænset, hvilke psykologiske, biologiske og samfundsmæssige fænomener, der ikke bør henregnes til personligheden.

 

I undervisningen vil der generelt blive anlagt et kritisk perspektiv. Der lægges op til både filosofisk, teoretisk og empirisk debat omkring forståelsen af personlighed indenfor den psykologiske videnskab konkret og i det postmoderne samfund generelt.

Fagets kursuskode (AULA): PSYE11LMP

Faglige forudsætninger

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Louise Margrethe Pedersen, cand.psych

Undervisnings- og arbejdsform

Fordybelsesaktivitet, bachelor

Litteratur

 

Bozhowich, L. I. (2004) Delelopmental Phases of Personality Formation i Childhood (I-III). I: Journal of Russian and East European Pyschology , Vol. 42 (4), p. 35-88

Leontjev, A. N. (2002) Virksomhed, Bevidsthed, Personlighed . Hans Reitzels Forlag,

København, p. 126-193

Séve, L. (1978) Marxisme og personlighedsteori . København: Rohdos, p. 304-334

Den øvrige litteratur vil blive oplyst ved første undervisningsgang.

Undervisningstidspunkt og sted

Tirsdag kl. 9-12, lokale 528, bygn. 1481

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


 

Et eller flere oplæg og/eller skriftlige redegørelser eller
projektopgaver, som vurderes internt uden medvirken af en censor