Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Psykologisk ilt i forandringsarbejde - Integrativ selvpsykologi i teori og praksis ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1., 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 12-14 gange à 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se  http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27907

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

* at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
* at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
* at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
* på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
* på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

* at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
* at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
* at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
* på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
* på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

* at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
* at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

Seminaret tager afsæt i den integrativ psykologiske begrebsramme (den såkaldte kvadrantmodel), i selvpsykologisk teori om grundmotivation og vitaliseringsmiljøer samt i begrebet om kvalificeret selvbestemmelse som grundlag for at indkredse menneskelige dannelsesprocesser. Undervisningen vil undersøge, hvorledes disse teoriforståelser kan omsættes i praktisk psykologisk og pædagogisk arbejde og hvilke udfordringer, der knytter sig til sådanne forsøg på teoribaseret praksisudvikling. Flere gange i undervisningsforløbet vil der medvirke repræsentanter fra Netværk for Integrativ Selvpædagogik (NISP) og Institut for Integrativ Gestalt Praksis (IGP), som vil illustrere, hvorledes dele af seminarets teorigrundlag finder anvendelse i forhold til bl.a. integrationsdialog i skolen, et bosted for sindslidende, i PPR psykologi, i psykologisk samtalepraksis, i et skoleudviklingsprojekt og i arbejdet med udsatte unge. Deltagerne fra NISP og IGP arbejder alle med at anvende (dele eller helheden af) seminarets teorigrundlag i deres praktiske arbejde. De studerende vil bl.a. få til opgave at udvikle deres egne bud på teoriforankrede interventionsredskaber og/eller forskningsmodeller. Dette arbejde vil foregå løbende i mindre grupper, og der vil i sidste del af undervisningsforløbet være fælles præsentation og evt. øvelser med de redskaber, som de studerende har udviklet. Det foreløbige program for undervisningen ligger på AULA under kandidatudbud ved fanebladet pædagogiske seminarer (PSYE10JT).

Det skal bemærkes, at der vil være heldagsundervisning den dag, hvor Mikael Sonne deltager fra IGP (forventeligt den 3. november) 

Fagets kursuskode (AULA): PSYE10JT

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Jan Tønnesvang, samt deltagere fra Netværk for Integrativ Selvpædagogik og Institut for Integrativ Gestalt Praksis

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

Undervisningstidspunkt og sted

Onsdag 14-17 i bygning 1481/lokale 334

Første gang: 15. sept. 2010

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Det forventes, at man skriver opgave indenfor seminarets rammer og med analyse af dele af de præsenterede praksisformer som en del af opgavens problemstilling.

Beståelseskrav: 80 % deltagelse, medvirken i seminarets gruppearbejder og seminaropgave efter standardomfang