Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Test- og undersøgelsesmetode ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter:   1. semester (NB! Fra efteråret 2011 udbydes dette fag KUN i efteråret.)
  • Timer per uge:   9 forelæsninger à 3 timer (2 forelæsninger pr. uge), samt 5 gange holdundervisning à 3 timer (1 gang pr. uge). Der er 80% tilstedeværelsespligt over hele forløbet, dvs. 14 gange i alt. Forelæsninger følger semesterstart, og holdundervisning begynder typisk i uge 43.
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://www.psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/ Der søges at oprette 225 pladser i faget i efteråret 2011. NB! Fra og med dette efterårssemester udbydes faget KUN om efteråret
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 25005

Formål

Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig et første kendskab til og mulighed for refleksion over personlig forhold til psykologisk test- og interventionspraksis.

Domæne
Faget Test- og undersøgelsesmetode omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved test-og undersøgelsesmetoder, der anvendes i praksis. Faget omhandler endvidere psykologers professionsfærdigheder i forhold til test og undersøgelser af børn, unge og voksne. Desuden omhandler faget undersøgelse under standardiserede vilkår og hvilke teknikker, der egner sig til afdækning af en individualpsykologisk problemstilling.

Praksisområder
Faget omfatter følgende områder og deres kernebegreber:

· Forståelse for diagnostiske valg.
· Kendskab til :
· Professionsetiske spørgsmål.
· Konstruktion og standardisering af test samt den teoretiske baggrund for testning.
· Observation.
· Psykologiske Undersøgelser.
· Diagnostisk interview.


Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i test og undersøgelseskursets faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets praksisområde, og på et litteraturgivet grundlag at kunne diskutere styrker og svagheder ved de enkelte test- og undersøgelsesmetoder, deres praksis og etiske problemstillinger samt deres egne antagelser og begrundelser.

Indhold

 

 

Den første del af kurset består af forelæsninger, hvorigennem den studerende præsenteres for et bredt felt af test og undersøgelsesmetoder indenfor psykologien. I den anden del af kurset arbejdes der intensivt med test og undersøgelsesmetode indenfor et bestemt fagområde. Denne del foregår på mindre hold og består ofte af øvelser og træning i forskellige typer af test og undersøgelser.

 

Fagets kursuskode (AULA): PSYE11TU

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Koordinator: Helle Spindler

Undervisnings- og arbejdsform

Se kursusbeskrivelsen

Litteratur

 

GRUNDBOG: Groth-Marnat, G. (2009) Handbook of Psychological Assessment . 5th ed. New Jersey, Wiley & Sons.

Undervisningstidspunkt og sted

Forelæsninger:

Auditoriet Nobelparken, Bygning 1482/lokale 105

Mandag 12-15 og torsdag 14-17.

Første gang: Mandag 5. september

 

Holdundervisning:

I ugerne 42-50 er reserveret:

Holdundervisningen ligger mandage og torsdage med undervisning i 5 x 3 timer i tidsrummett 9-17. Holdundervisningen er fordelt på 9 hold. Nærmere information kommer senere.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


 

80% tilstedeværelse, samt aflevering af eksamensopgave. Underviseren på øvelsesholdet stiller eksamensopgaven sidste undervisningsgang. Individuel opgave 4 sider ±1 side, gruppeopgave (max. 2 personer) 6 sider ±1 side.