Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Udviklingspsykologi ( efterår 2011 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC  
  • Semester/kvarter: BAC: 3. semester
  • Timer per uge: Forelæsninger: 3 timer Instruktorundervisning: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 24999

Formål

Fagets formål

Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

 

Domæne

Faget omhandler om et domæne, der som overordnet kan beskrives ved biologisk, perceptuel, emotionel, kognitiv, social-kognitiv og personlighedens udvikling. Der gives oversigt over nogle historiske forudsætninger for faget. Fagets tyngdepunkt vil være en bred indføring i forskellige teoridannelser, forskning og paradigmer inden for nyere udviklingspsykologi.

 

Genstandsområder

Faget omfatter teoretisk og empirisk følgende områder med deres centrale teorier, kernebegreber og empiri:

 

  • Emotionel udvikling, tilknytning og temperament
  • Social-kognitiv udvikling, f.eks. theory of mind, moraludvikling, selv og identitet.
  • Intelligensudvikling, også i voksenlivet.
  • Sprogudvikling.
  • Kognitiv udvikling.
  • Perceptuel og motorisk udvikling.
  • Biologisk udvikling.
  • Centrale metoder og empiriske problemstillinger knyttet til udviklingspsykologiske temaer.
  • Spædbørn og småbørns udvikling.
  • Det sene voksenlivs personlighedsudvikling og psykologiske udfordringer.
  • Kerneproblematikker i udviklingspsykologien, f.eks. udviklingsbegrebet; arv/miljø, stabilitet og forandring over tid; det universelle vs. det kontekstuelle og tværkulturelle: kontinuert vs. diskontinuert udvikling; generel vs. domæne-specifik udvikling.

Indhold

Uge 36

DS

Introduktion til udviklingspsykologi

Uge  37 

DS

Udviklingspsykologi før og nu

Uge 38

PK

Emotioner, temperament, og tilknytning

Uge 39

PK

Spædbarnet: Perception og hukommelse

Uge 40

PK

Spædbarnets kognitive udvikling: Piaget og hans efterkommere

Uge 41

PK

Social-kognition i udviklingspsykologisk perspektiv

Uge 42 Efterårsferie

uge 43

CRJ

Identitetsudvikling i ungdomsårene

Uge 44

OSB

What does it mean to have a language?

Sounds, reading and second language acquisition (in English)

Uge 45

CB

Teorier om sprogtilegnelse samt den tidlige socialkognitions betydning

Uge 46

OK

Kategorisering og begreber som sprogligt fundament

Uge 47

LL

Intelligensudvikling

Uge 48

LL

Den aldrende personlighed

Fagets kursuskode (AULA): PSYE11U

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Koordinator: Dion Sommer

Undervisere: Dion Sommer (DS), Peter Krøjgaard (PL), Lars Larsen (LL), Cecilia Brynskov (CB), Osman Kingo (OK), Carsten René Jørgensen (CRJ), Ocke-Schwen Bohn (OSB)

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og instruktorundervisning

Litteratur

Se http://www.psy.au.dk/undervisning/pensumlister-psykologstudiet/

Undervisningstidspunkt og sted

Forelæsninger: Onsdag 9-12, Auditoriet, Nobelparken, bygning 1482/105 + bygning 1481/lokale 334 og 340(videotransmission).

Første gang: Onsdag d. 7. september

Plan for instruktorundervisningen: se særlige bemærkninger

Særlige bemærkninger

Plan for instruktorundervisningen:

Hold 1: Tirsdag 12-15 i lokale 224

Hold 2: tirsdag 12 - 15 i lokale 340

Hold 3: tirsdag 13 - 16 i lokale 334

Hold 4: fredag 12-15 i lokale 235

Hold 5: tirsdag 13-16 i lokale 235

Hold 6: tirsdag 14 - 17 i lokale 239

Hold 7: tirsdag 12 - 15 i lokale 332

Hold 8: fredag 12 - 15 i lokale 233

Hold 9: tirsdag 14 - 17 i lokale 225

Hold 10: Torsdage 8-11 i lokale 235

Hold 11: fredag 12-15 i lokale 340

Sidefag: fredag 8-11 i lokale 620, bygn. 1383

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefag i psykologi

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i psykologi

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Bemærk: Pr. 1/9/2009 er eksamensformen 6-timers haleksamen. Forudsætning for at benytte egen medbragt pc under eksamen er, at der ikke kan aktiveres ikke-tilladte programmer, filer elelr elektroniske forbindelser til omverden hhv andre pc'ere. Psykologisk Institut deltager efter aftale med Dekanen  til vintereksamen 2009/2010 i en forsøgsordning med en anordning, der kan tilkobles medbragte PC'ere, således at denne forudsætning kan opfyldes ad elektronisk vej. Skulle muligheden for at benytte pc ved hal-eksamen uden hjælpemidler (mod forventning) bortfalde, vil den hidtil benyttede eksamensform, 27-timers hjemmeopgave, igen træde i kraft som erstatning indtil anden løsning findes/vedtages.