[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at:
Bemærk! Dette udbud dækker både BA-projekt og Religionsvidenskabeligt projekt, og undervisningen udbydes også som et kandidatseminar.
Cognitive and Behavioral Approaches to Ritualized Behavior (Ritual in Action)
Studiet af ritualer er en uundværlig del af religionsvidenskaben, men ritualistisk adfærd optræder inden for mange andre domæner end religionens. Sådan adfærd forefindes både i sekulære ceremonier, private rutiner og som del af psykopatologiske tilstande såsom OCD. Endvidere anvender mange dyrearter ritualiseret adfærd, der synes at have ikke-trivielle ligheder med menneskers ritualistiske adfærd.
Dette kursus tager udgangspunkt i ritualstudier, og vi skal undersøge ligheder og forskelle mellem forskellige typer af rituelle handlinger både i og udenfor en religiøs kontekst. Kurset fokuserer fortrinsvist på kognitive og adfærdsorienterede tilgange til ritualer, men der vil blive perspektiveret til fænomenologi og semiotik. Endeligt skal vi for at forstå og sammenligne ritualteorier arbejde med et videnskabeligt modelbegreb. Modelbegrebet muliggør deltagelse både for studerende, der vil anvende tekstbaserede metoder, eksperimentelle metoder og feltarbejde.
Prøveform
BA-projekt:
Fri skriftlig opgave på max 20 sider (max 48.000 typeenheder) inkl. et resumé af opgaven på ½-1 side på engelsk, tysk eller fransk.
For bachelorprojekter udarbejdet i efterårssemesteret er afleveringsdatoen 10. januar, eller første hverdag herefter såfremt datoen falder på en lørdag eller en søndag.
Religionsvidenskabeligt projekt:
Fri skriftlig opgave på max 25 sider (max 60.000 typeenheder).
For projekter udarbejdet i efterårssemesteret er afleveringsdatoen 10. januar, eller første hverdag herefter såfremt datoen falder på en lørdag eller en søndag.
Den studerende kan først indstille sig til prøven i Bachelorprojekt, når der er bestået prøver efter denne studieordning til i alt mindst 120 ECTS.
Kristoffer Laigaard
Seminar
Engelsk
Alcorta, C. S., & Sosis, R. (2005). Ritual, emotion, and sacred symbols. Human Nature , 16 (4), 323-359.
Bell, C. (1998). Ritual: Perspectives and Dimensions . New York: OUP USA.
[Recommended introduction to ritual studies]
Boyer, P., & Liénard, P. (2007). Why ritualized behavior? Precaution Systems and action parsing in developmental, pathological and cultural rituals. Behavioral and Brain Sciences , 29 (06), 595-660.
Bulbulia, J. (2004). Religious costs as adaptations that signal altruistic intention. Evolution and Cognition , 10 (1), 19-38.
Kreinath, J., Snoek, J., & Stausberg, M. (2006). Theorizing Rituals: Classical Topics, Theoretical Approaches, Analytical Concepts v. 1 . Leiden & Boston: Brill. [Selected chapters]
Sorensen, J. (2007). Acts That Work: A Cognitive Approach to Ritual Agency. Method and Theory in the Study of Religion , 19 (3/4), 281-300.
Staal, F. (1993). Rules Without Meaning: Ritual, Mantras and the Human Sciences . New York: Peter Lang Pub Inc. [Selected chapters]
Zacks, J. M., & Tversky, B. (2001). Event structure in perception and conception. Psychological Bulletin , 127 (1), 3-21.
Zacks, J. M., Speer, N. K., Swallow, K. M., Braver, T. S., & Reynolds, J. R. (2007). Event
perception: A mind-brain perspective. Psychological bulletin , 133 (2), 273-293.
Watanabe, J. M., & Smuts, B. B. (1999). Explaining Religion without Explaining It Away: Trust, Truth, and the Evolution of Cooperation in Roy A. Rappaport's 'The Obvious Aspects of Ritual'. American Anthropologist , 101 (1), 847-859.
Mandag 8-11 i lokale 340