Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Projekt: Ritual in Action ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: BA / KA
  • Semester/kvarter: E2010
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Max 15
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Teologiske Fakultet
  • Udbud ID: 25990

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • En udvalgt, religionsvidenskabelig problemstilling (et tema, en periode, et teoretisk emne)
  • Fortrolighed med almindelige principper for videnskabeligt arbejde og videnskabelig argumentation

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at:

  • Selvstændigt redegøre for og drøfte en dybtgående, religionsvidenskabelig problemstilling
  • Selvstændigt indsamle og kritisk vurdere faglig litteratur og anden information
  • Selvstændigt sammenfatte arbejdet med projektet i form af en skriftlig fremstilling i overensstemmelse med akademiske kriterier

Bemærk! Dette udbud dækker både BA-projekt og Religionsvidenskabeligt projekt, og undervisningen udbydes også som et kandidatseminar.

Indhold

Cognitive and Behavioral Approaches to Ritualized Behavior (Ritual in Action) 

Studiet af ritualer er en uundværlig del af religionsvidenskaben, men ritualistisk adfærd optræder inden for mange andre domæner end religionens. Sådan adfærd forefindes både i sekulære ceremonier, private rutiner og som del af psykopatologiske tilstande såsom OCD. Endvidere anvender mange dyrearter ritualiseret adfærd, der synes at have ikke-trivielle ligheder med menneskers ritualistiske adfærd.

Dette kursus tager udgangspunkt i ritualstudier, og vi skal undersøge ligheder og forskelle mellem forskellige typer af rituelle handlinger både i og udenfor en religiøs kontekst. Kurset fokuserer fortrinsvist på kognitive og adfærdsorienterede tilgange til ritualer, men der vil blive perspektiveret til fænomenologi og semiotik. Endeligt skal vi for at forstå og sammenligne ritualteorier arbejde med et videnskabeligt modelbegreb. Modelbegrebet muliggør deltagelse både for studerende, der vil anvende tekstbaserede  metoder, eksperimentelle metoder og feltarbejde.  

Prøveform

BA-projekt:
Fri skriftlig opgave på max 20 sider (max 48.000 typeenheder) inkl. et resumé af opgaven på ½-1 side på engelsk, tysk eller fransk.

For bachelorprojekter udarbejdet i efterårssemesteret er afleveringsdatoen 10. januar, eller første hverdag herefter såfremt datoen falder på en lørdag eller en søndag.

Religionsvidenskabeligt projekt:
Fri skriftlig opgave på max 25 sider (max 60.000 typeenheder).

For projekter udarbejdet i efterårssemesteret er afleveringsdatoen 10. januar, eller første hverdag herefter såfremt datoen falder på en lørdag eller en søndag.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i Bachelorprojekt, når der er bestået prøver efter denne studieordning til i alt mindst 120 ECTS.

Underviser

Kristoffer Laigaard

Undervisnings- og arbejdsform

Seminar

Engelsk

Litteratur

Alcorta, C. S., & Sosis, R. (2005). Ritual, emotion, and sacred symbols. Human Nature , 16 (4), 323-359.

Bell, C. (1998). Ritual: Perspectives and Dimensions . New York: OUP USA.

[Recommended introduction to ritual studies]

Boyer, P., & Liénard, P. (2007). Why ritualized behavior? Precaution Systems and action parsing in developmental, pathological and cultural rituals. Behavioral and Brain Sciences , 29 (06), 595-660.

Bulbulia, J. (2004). Religious costs as adaptations that signal altruistic intention. Evolution and Cognition , 10 (1), 19-38.

Kreinath, J., Snoek, J., & Stausberg, M. (2006). Theorizing Rituals: Classical Topics, Theoretical Approaches, Analytical Concepts v. 1 . Leiden & Boston: Brill. [Selected chapters]

Sorensen, J. (2007). Acts That Work: A Cognitive Approach to Ritual Agency. Method and Theory in the Study of Religion , 19 (3/4), 281-300.

Staal, F. (1993). Rules Without Meaning: Ritual, Mantras and the Human Sciences . New York: Peter Lang Pub Inc. [Selected chapters]

Zacks, J. M., & Tversky, B. (2001). Event structure in perception and conception. Psychological Bulletin , 127 (1), 3-21.

Zacks, J. M., Speer, N. K., Swallow, K. M., Braver, T. S., & Reynolds, J. R. (2007). Event

perception: A mind-brain perspective. Psychological bulletin , 133 (2), 273-293.

Watanabe, J. M., & Smuts, B. B. (1999). Explaining Religion without Explaining It Away: Trust, Truth, and the Evolution of Cooperation in Roy A. Rappaport's 'The Obvious Aspects of Ritual'. American Anthropologist , 101 (1), 847-859.

Tid og sted

Mandag 8-11 i lokale 340

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i religionsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i religionsvidenskab

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i religionsvidenskab

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur

Kandidatuddannelsen i religionsvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefag i religionsvidenskab - deltidsuddannelse

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur