Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Seminar: Ritual in Action ( efterår 2010 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: E2010
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Max 15
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Teologiske Fakultet
  • Udbud ID: 24787

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Et afgrænset religionsvidenskabeligt emne
  • Forskningshistoriske, metodiske og teoretiske problemstillinger i relation til det afgrænsede emne

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at:

  • Sikkert at definere og afgrænse et religionsvidenskabeligt emne
  • Sikkert, detaljeret og problembevidst at redegøre for og drøfte problemstillinger i forbindelse med emnet

Bemærk! Undervisningen udbydes også som et forløb til BA- eller Religionsvidenskabeligt projekt.

Indhold

Cognitive and Behavioral Approaches to Ritualized Behavior (Ritual in Action)

Studiet af ritualer er en uundværlig del af religionsvidenskaben, men ritualistisk adfærd optræder inden for mange andre domæner end religionens. Sådan adfærd forefindes både i sekulære ceremonier, private rutiner og som del af psykopatologiske tilstande såsom OCD. Endvidere anvender mange dyrearter ritualiseret adfærd, der synes at have ikke-trivielle ligheder med menneskers ritualistiske adfærd.

Dette kursus tager udgangspunkt i ritualstudier, og vi skal undersøge ligheder og forskelle mellem forskellige typer af rituelle handlinger både i og udenfor en religiøs kontekst. Kurset fokuserer fortrinsvist på kognitive og adfærdsorienterede tilgange til ritualer, men der vil blive perspektiveret til fænomenologi og semiotik. Endeligt skal vi for at forstå og sammenligne ritualteorier arbejde med et videnskabeligt modelbegreb. Modelbegrebet muliggør deltagelse både for studerende, der vil anvende tekstbaserede  metoder, eksperimentelle metoder og feltarbejde.  

Prøveform

Fri skriftlig opgave på max 25 sider (max 60.000 typeenheder).

Faglige forudsætninger

Relevant BA-uddannelse

Underviser

Kristoffer Laigaard

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning, individuel vejledning.

Engelsk

Litteratur

Alcorta, C. S., & Sosis, R. (2005). Ritual, emotion, and sacred symbols. Human Nature , 16 (4), 323-359.

Bell, C. (1998). Ritual: Perspectives and Dimensions . New York: OUP USA. [Recommended introduction to ritual studies]

Boyer, P., & Liénard, P. (2007). Why ritualized behavior? Precaution Systems and action parsing in developmental, pathological and cultural rituals. Behavioral and Brain Sciences , 29 (06), 595-660.

Bulbulia, J. (2004). Religious costs as adaptations that signal altruistic intention. Evolution and Cognition , 10 (1), 19-38.

Kreinath, J., Snoek, J., & Stausberg, M. (2006). Theorizing Rituals: Classical Topics, Theoretical Approaches, Analytical Concepts v. 1 . Leiden & Boston: Brill. [Selected chapters]

Sorensen, J. (2007). Acts That Work: A Cognitive Approach to Ritual Agency. Method and Theory in the Study of Religion , 19 (3/4), 281-300.

Staal, F. (1993). Rules Without Meaning: Ritual, Mantras and the Human Sciences . New York: Peter Lang Pub Inc. [Selected chapters]

Zacks, J. M., & Tversky, B. (2001). Event structure in perception and conception. Psychological Bulletin , 127 (1), 3-21.

Zacks, J. M., Speer, N. K., Swallow, K. M., Braver, T. S., & Reynolds, J. R. (2007). Event
perception: A mind-brain perspective. Psychological bulletin , 133 (2), 273-293.

Tid og sted

Mandag 8-11 i lokale 340

Studieordning og bedømmelse

Kandidatoverbygning i religionsvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i religionsvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur