Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Avanceret survey sampling (Q2) ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidatkursus.  
  • Semester/kvarter: 2. kvarter (efterår 2010).
  • Timer per uge: 5.  
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26004

Formål

 I kurset  behandles teori og anvendelser af et udvalg af avancerede metoder i  stikprøveundersøgelser.
Kurset supplerer "Introduktion til survey sampling".

Indhold

Regressionsestimater diskuteres som eksempler på modelbaseret stimation. En  kompleks undersøgelse fra litteraturen præsenteres. Vi diskuterer også sufficiens i sammenhæng med stikprveundersøgelser. Double sampling introduceres og anvendes i tilfælde af manglende respons }. Til sidst omtales rumlige stikprøvemetoder , så som kriging og sampling  i stereologi

Faglige forudsætninger

Introduktion til Matematisk Modellering, Matematisk Modellering 1, Introduktion til survey sampling.

Underviser

Markus Kiderlen.

 

Undervisnings- og arbejdsform

3 timer forelæsning og 2 timer øvelser hver uge.

.

 

Litteratur

Kurset bygger hovedsagelig på:

Steven K. Thompson, Sampling , 2. udgave, Wiley, 2002.

Desuden anbefales som supplement:

Sharon Lohr, Sampling: Design and Analysis }, Duxbury, 1999.

Udbyder

Institut for Matematiske Fag.

 

Tilmelding til undervisning

På selvbetjening https://mit.au.dk fra den 1. til den 15. maj 2010.

Eftertilmeldinger: Kontakt Oddbjørg Wethelund, oddbjorg@imf.au.dk

 

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområder at kunne:

  • gengive og illustrere de mest almindelige (design based) survey sampling metoder,
  • anvende en eller flere af disse metoder på passende måde til en kompleks stikprøveundersøgelse,
  • løse problemer der opstår på grund af manglende respons,
  • forklare forskellen mellem design based }og model based fremgangsmåde og være i stand til at afgøre  hvilken af de to er velegnet til et givet eksempel,
  • kende til og anvende rumlige sampling designs så som kriging ,
  • gengive centrale resultater og give stringente, detaljerede beviser for dem,
  • anvende kursets teknikker, resultater og begreber til at løse foreskrevne opgaver,
  • sætte sig ind i en øvelsesopgave på selvstændig vis eller i en lille gruppe og at præsentere resultatet for sine medstuderende mundligt med tilhørende skriftlige noter.

Studieordning og bedømmelse


Tilvalgsfag: Statistik

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Kurset evalueres efter 7-trinsskalaen med intern censur ved en mundtlig eksamen, som  varer ca.  20 minutter efter en
forberedelse af 20 minutters varighed.