Livskvalitet (Valgfag) ( efterår 2010 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidatuddannelse, Valgfrit
-
Semester/kvarter:
Optional
-
Timer per uge:
22 timer over 11 uger, 2 timer/ uge
-
Deltagerbegrænsning:
Max. 32 studerende.
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
22367
Formål
Formålet
med undervisningen er at give de studerende forståelse for hvorledes måling af livskvalitet kan indgå i videnskabelige undersøgelser, samt at orientere om svagheder og styrker ved de metoder, der anvendes til måling af livskvalitet, og gives indsigt i principper for udvikling og validering af spørgeskemaer. Endelig skal de studerende præsenteres for principper for analyse og fortolkning af data fra livskvalitetsundersøgelser.
Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem faget.
De studerende:
Skal kunne forklare
-
Hvorledes livskvalitet kan indgå som outcome eller som eksponering i videnskabelige undersøgelser
-
Forskellen på latente variable, indikatorvariable og causale variable.
-
Principper der ligger bag konstruktionen af Likert-, VAS- og Guttman-skalaerne
-
Hvornår man bruger single-item og multi-item skalaer, og i det sidste tilfælde kunne forklare fordele og ulemper ved forskellige scoringsmetoder, som simpel sammentælling, anvendelse af standard scoringsmetode og omregning til Z- og t-score.
-
Metoder og trin i udviklingen af spørgeskemaer der måler livskvalitet
-
Forskellen mellem Clinimetriske og psykometriske skemaer
-
Fordele og ulemper ved at præsentere data tabellarisk og i figurer.
-
Fordel og ulemper ved "summary measures" specielt "Area under the curve" (AUC).
-
Forskellen mellem Eksplorativ og Konfirmativ Faktor analyse.
Skal kunne beskrive
-
Metoder til at vurdere validiteten af spørgeskemaer der måler livskvalitet dvs. indholds-, kriterie-, begrebsvaliditet, samt reliabilitet og sensitivitet, samt principper for vurdering af convergent- og divergent validitet.
-
Svardistributioner som "ceiling- eller floor effect".
-
Hvorledes "Item karakteristiske kurver" er en egenskab ved "item response teorien"
Skal kunne læse og kritisk vurdere resultater fra analyser af:
-
Tværsnitsdata.
-
Longitudinelle data med gentagne målinger på de samme patienter.
Skal kunne diskutere fordele og ulemper ved generiske- og sygdomsspecifikke spørgeskemaer.
Skal kunne reflektere over de kliniske implikationer af resultater fra undersøgelser, hvor måling af livskvalitet indgår.
Indhold
Undervisningsemner
-
Principles of measurement scales
-
Developing and Testing Questionnaires
-
Scores and measurements: validity, reliability, sensitivity
-
Multi-item scales
-
Factor analysis and structural equation modelling
-
Item response theory and differential item functioning
-
Item banks, item linking and computer-adaptive tests
-
Analysis of Quality of Life-data
-
Quality-adjusted survival
-
Practical and reporting issues
-
Clinical interpretation
Faglige forudsætninger
Biostatistik svarende til undervisningen på Suppleringsuddannelsen
Underviser
Ekstern lektor Eva Ørnbøl og professor Svend Sabroe
Undervisnings- og arbejdsform
Studiekreds, med studenterfremlæggelse
Dansk.
Litteratur
Fayers PM, Machin D. Quality of Life. The assessment, analysis and interpretation of patient-reported outcomes. Second edition. West Sussex: John Wiley & Sons; 2007.
Studieordning og bedømmelse
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
Faget bestås ved aktivt fremmøde