Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

MTV-projektrapport ( efterår 2010 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelse.
  • Semester/kvarter: Tredje semester.
  • Timer per uge: Ca. 50 timer fordelt på 10 uger = 5 timer / uge + 10 timers projektvejledning pr. hold.
  • Deltagerbegrænsning: Max. 32 studerende
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 22363

Formål

Formålet med undervisningen er at give de studerende forståelsen for, at det er vigtigt, at beslutninger om medicinsk teknologi tages på et alsidigt, systematisk og veldokumenteret grundlag. De studerende skal erhverve sig redskaber til at vurdere MTV-rapporter og de skal selv at gennem­løbe en MTV-lignende proces. I den forbindelse skal de tilegne sig grundlæggende viden om risikobegreber og etiske problemstillinger der er knyttet til forskellige former for teknologi, samt kendskab til nogle etiske teoridannelser og forskellige vidensopfattelser (praktisk og teoretisk), der rejses af teknologierne og teknologivurderingen, endelig skal de studerende til­egne sig grundlæggende viden og forståelse af basale definitioner, begreber og metoder, der anvendes i forbindelse med kvalitetsudvikling af Sundhedsvæsenets ydelser.

 

Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem modulet

Arbejdet med MTV-projektrapporten skal gøre de studerende i stand til at kunne frem­skaffe den viden, der er nødvendig for en MTV. De skal selv kunne vurdere flest mulige af de konsekvenser, som indførelse af ny diagnostik, behandling og rehabili­te­ring har for patienter og samfund, og projektarbejdet skal træne de studerende i at inddrage den viden, der er relevant for en kritisk priori­tering mellem forskellige typer indsats.

De studerende skal tilegne sig viden om begreber og terminologi i relation til kvalitets­ud­vikling svarende til de retningslinjer, der er opstillet af Dansk Selskab for Kvalitet i Sund­hedssektoren og af Sundhedsstyrelsen, og i studieforløbet skal de studerende tilegne sig viden om centrale kvalitetsudviklingsstrategier og metoder. De skal tilegne sig færdigheder i kvalitetsudviklingsmetoder, således at de kan iværksætte, gennemføre og evaluere mindre kvalitetsudviklingsprojekter. Endelig skal de studerende kunne identificere etiske problemstillinger i teknologivurdering og MTV-rapporter, samt kunne beskrive etiske problemstillinger i deres egne rap­porter.

Indhold

Modulet MTV-projektrapport består af tre delkurser og følgende undervisningsemner:

 

1) Etik. Risikobegrebet i MTV

Videns- og risikobegreber i forhold til MTV

Etiske teorier i forhold til MTV

Menneskeopfattelse og patientaspektet, bl.a. belyst gennem udvalgte dele af MTV-rapporter

 

2) Kvalitetsudvikling

Afgrænsning af forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling

Begreber og terminologi

Akkreditering

Monitorering af kvalitet af Sundhedsvæsenets ydelser

Brugerperspektivet på kvaliteten af Sundhedsvæsenets ydelser

Udvikling og implementering af kliniske retningslinier, referenceprogrammer og patientforløb

Audit

 

3) MTV-rapport

MTV-rapporters opbygning

Vejledning i fremstilling af en poster

 

Faglige forudsætninger

Kendskab til principper i videnskabsteori svarende til kurset på modulet forskningsproces på Suppleringsuddannelsen, modul 1, samt modulet MTV på 2. semester.

Underviser

Klinisk lektor Mette Kjølby, lektor Torben Andreasen, klinisk lektor Jan Mainz, adjunkt Ellen Aagaard Nøhr, klinisk lektor Niels Henrik Hjøllund.

 

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger

Gruppearbejde

Gruppevejledning

 

Vejledning: I forbindelse med arbejdet med MTV-projektopgaven har hver projektgruppe en hovedvejleder, der allerede er udpeget i forbindelse med arbejdet med MTV-projekt­protokol­len på andet semester.

Litteratur

Præstegaard A. Effektiv Præsentation II. Århus: Anette Præstegaard; 2002.

 

Kjærgaard J, Mainz J, Jørgensen T, Willaing I. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. København: Munksgaard; 2001.

 

Shrader-Frechette K. Risk and Rationality (kap.1-3). Los Angeles: University of California Press; 1991

 

Yderligere materiale udleveres i forbindelse med undervisningen.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i sundhedsfag

  • Hj.opg. gr. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur


Arbejdet med MTV-projektet skal munde ud i en skriftlig rapport og en mundtlig prøve. Ved prøven skal de studerende kunne uddrage centrale dele af rapporten og formidle det i en posterpræsentation samt ved en mundtlig fremlæggelse. Det er en intern prøve med gradueret bedømmelse efter 12-skalaen.