[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formål
De studerende skal lære at anvende udvalgte IT-programmer, der er velegnede til analyse af kvantitative data. De skal gennemføre alle led i processen fra data er indsamlet, til der foreligger en færdig datafil, klar til at blive analyseret. Herefter skal de studerende lære at lægge en analyseplan, foretage relevante modelovervejelser og efterfølgende gennemføre analyser på et udleveret datasæt. Undervisningen i biostatistik skal give de studerende grundlæggende viden om de mest almindelige biostatistiske begreber, således at de selv kan analysere data fra almindelige simple designs, primært bivariate analyser, ligesom de skal kunne fortolke resultaterne. Ved selv at gennemføre en forskningslignende proces, der afsluttes med rapportskrivning, skal de studerende hjælpes til at udvikle en videnskabelig tænkemåde.
Mål
Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem modulet
De studerende skal kunne udføre alle led i processen, fra data er indsamlet med et spørgeskema eller registreringsark, til der foreligger et færdigt datasæt i STATA. De skal desuden på grundlag af et eksisterende datasæt kunne opstille en analysemodel, samt efterfølgende kunne gennemføre simple analyser, der inkluderer testning af associationer og justering for confounding v.hj.a. stratificeret analyse på datasættet. Dette indebærer bl.a. udarbejdelse af en kodebog, oprettelse og redigering af dataindtastningsprogrammet EpiData samt konvertering af data til STATA.
De studerende skal kunne forklare betydningen af statistiske termer så som estimation, konfidensintervaller, hypotesetestning og p-værdi samt modeller og modelkontrol. De skal kunne læse og beskrive de statistiske afsnit i sundhedsvidenskabelige artikler, og de skal kritisk kunne vurdere relevansen af de statistiske metoder, der er anvendt. De studerende skal opnå tilstrækkelig viden om de mest almindelige statistiske metoder (primært bivariate analyser), der anvendes i medicinsk forskning, således at de kan designe simple studier og selv gennemføre statistiske analyser på data fra sådanne studier.
De studerende skal kunne afgrænse en problemstilling, skal kunne beskrive og analysere data og kunne vurdere og fortolke analyseresultater. Endelig skal de studerende kunne skrive en projektrapport efter de traditioner, der gælder for en traditionel sundhedsvidenskabelig forskningsrapport, herunder kunne strukturere en diskussion af resultaterne og sammenligne disse med andres fund.
Modulet: Forskningsmetodologi 1A består af tre delkurser og følgende undervisningsemner:
1) Analyse af kvantitative data
Anvendelse af spørgeskemaer til dataindsamling. Validering
Kodebog. Forberedelse af spørgeskemaer til dataindtastning
Rekodning af åbne, kvalitative spørgsmål
EpiData og STATA
Plan for dataanalyse. Modelovervejelser og analyseplan
Dataanalyser af 2x2 tabeller og stratificering
2) Biostatistik 1
2 stikprøver
Parrede data
Binomialfordeling og proportioner
Stratificerede analyser
Regression og korrelation
3) Projektopgave
Brug og misbrug af vejleder
Den videnskabelige artikel
Disposition af en projektrapport
Skriveprocessen
De studerende skal være fortrolige med brug af PC og basale styringsprogrammer, skal have basalt kendskab til epidemiologiske og biostatistiske principper og metoder, svarende til pensum for Suppleringsuddannelsens modul 2, samt forskningsmetodologisk kendskab svarende til modul 1 på Suppleringsuddannelsen. Projektprotokollen, der ligger til grund for projektet, er udarbejdet i forbindelse med modul 1 på Suppleringsuddannelsen. Dvs. ved semesterstart foreligger en emneafgrænsning, problemformulering og en indledende kritisk gennemgang af videnskabelig litteratur af relevans for problemet, ligesom der er en beskrivelse af design, den valgte undersøgelsespopulation og en plan for databehandlingen dvs. dataindsamling og -analyse.
Klinisk lektor Kirsten Fonager, lektor Mogens Erlandsen, professor Svend Sabroe.
Forelæsninger
Gruppearbejde
Computerøvelser
Statistikøvelser (opgaveregning, brug af STATA)
Individuel projektvejledning
Vejledning
Til projektopgaven tilknyttes en hovedvejleder, der er ansat ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet. Det vil sædvanligvis være den samme person, som var vejleder på udarbejdelse af projektprotokollen på Suppleringsuddannelsen. Hvis der i forbindelse med starten på Kandidatuddannelsen findes en ny vejleder, skal denne godkendes af studielederen.
Danish.
The project report may be written in . The oral presentation before the examination may also be in Danish or English.
Juul S. Take good care of your data. Århus: Department of Epidemiology and Social Medicine, University of Aarhus; 2004.
Juul S. Introduction to Stata 8. Århus: Department of Epidemiology and Social Medicine, University of Aarhus; 2004.
Juul S. Tænk på læseren. En kort vejledning til brug ved skrivning af artikler og rapporter. Århus: Institut for Epidemiologi og Socialmedicin, Aarhus Universitet; 2001.
Kirkwood BR, Sterne JAC. Medical statistics. Massachusetts: Blackwell Science; 2003.
Statistikprogrammer
I kurset vil EpiData, Excel samt statistikprogrammet STATA blive brugt som hjælperedskaber, men de studerende må gerne anvende tilsvarende programmer (f.eks. SPSS), hvis de har kendskab til dem i forvejen.
Supplerende ikke obligatorisk litteratur
Juul S. An Introduction to Stata for Health Researchers. Lakeway Drive, Texas: Stata Press; 2006
Kapitel 7: Preparing to analyse data. I: Altman DG. Practical Statistics for Medical Research. London: Chapman & Hall; 1999.
Kapitel 7: Databehandling. I: Dirksen A. et al. Klinisk forskningsmetode. En grundbog. København: Munksgaard; 1996.
Se den skriftlige vejledning: Projektopgave på 1. kandidatår.
Der er mundtlig fremlæggelse og forsvar af en 30-35 siders skriftlig opgave, der er udarbejdet på selvvalgt emne. Intern censur med gradueret bedømmelse efter 12- skalaen. Projektrapporten afleveres ultimo december, og eksaminationen finder sted i januar. Ved eksamen bliver der eksamineret med udgangspunkt i hele rapporten. Der er individuel bedømmelse, og hvis flere studerende arbejder sammen om rapporten gælder ifølge eksamensbekendtgørelsen www.au.dk/da/regler/2006/bek231 særlige regler med hensyn til prøven.