[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et fagligt og metodisk grundlag:
Pædagogisk psykologi er en disciplin, der anvender psykologisk teori i forhold til fænomener, aktiviteter og problemstillinger inden for det pædagogiske felt. Modulet omhandler anvendelsen af pædagogisk-psykologiske teorier vedrørende læring, læreprocesser, udvikling, socialisering, subjektivering, motivation, kognition, kommunikation samt undervisning og evaluering. Desuden handler uddannelsen om udviklingen af selve det pædagogisk-psykologiske fagfelt. Uddannelsen giver kompetence til at kunne beskrive, udforske og forstå, hvad er på spil i forskellige former for sociokulturelle kontekster, dvs. for pædagogiske, undervisningsmæssige og organisatoriske sammenhænge samt i andre former for socialt samvær f.eks. familier, kammeratskabsgrupper, fritidsaktiviteter og arbejdsteams.
Kunne læse faglitteratur på engelsk og nordiske sprog.
Louise Bøttcher
Ditte Winther-Lindqvist
Grete Kragh-Müller
Forelæsninger og seminarer.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Dansk
Elle, B., Nielsen, K. & Nissen, M. (2006). Pædagogisk psykologi - positioner og perspektiver. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.
Illeris, Knud (2000) (red.). Tekster om læring . Roskilde Universitetsforlag.
Nielsen, A. & Berliner, P. (2005) Kapitel 3: Læringspsykologi i: Koester, T. & Frandsen, K. (2005). Teori Anvendelse Praksis. Introduktion til psykologi. Bogforlaget Frydenlund.
Endvidere vil der foreligge et kompendium.
Undervisningsplan i pdf-format
Modulet afsluttes med en eksamen. Eksamen aflægges i form af en skriftlig opgave inden for modulets emneområde af et omfang på mellem 8 og 10 sider (mellem 19.200 og 24.000 anslag). Opgaven bedømmes ved intern censur af en af uddannelsens undervisere. Ved bedømmelsen gives Bestået/Ikke bestået.