Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogisk psykologisk teori - IT-baseret ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Supplering
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Torsdag, 2. september, kl. 10.15-16.00 i København - Torsdag, 23. september, kl. 10.15-16.00 i København - Torsdag, 25. november, kl. 11.15-17.00 i Århus
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 22950

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et fagligt og metodisk grundlag:

  • demonstrere overblik over og indsigt i pædagogisk psykologiske problemstillingers grundlag og konsekvenser
  • analysere og vurdere teoretiske problemstillinger og begrebsliggørelser i et historisk, samfundsmæssigt og kulturelt perspektiv
  • diskutere udvalgte pædagogisk psykologiske perspektiver, begreber og metodologiers historiske, kulturelle og videnskabsteoretiske indlejring og grundlag.

Indhold

Pædagogisk psykologi er en disciplin, der anvender psykologisk teori i forhold til fænomener, aktiviteter og problemstillinger inden for det pædagogiske felt. Modulet omhandler anvendelsen af pædagogisk-psykologiske teorier vedrørende læring, læreprocesser, udvikling, socialisering, subjektivering, motivation, kognition, kommunikation samt undervisning og evaluering. Desuden handler uddannelsen om udviklingen af selve det pædagogisk-psykologiske fagfelt. Uddannelsen giver kompetence til at kunne beskrive, udforske og forstå, hvad er på spil i forskellige former for sociokulturelle kontekster, dvs. for pædagogiske, undervisningsmæssige og organisatoriske sammenhænge samt i andre former for socialt samvær f.eks. familier, kammeratskabsgrupper, fritidsaktiviteter og arbejdsteams.

Faglige forudsætninger

Kunne læse faglitteratur på engelsk og nordiske sprog.

Underviser

Louise Bøttcher

Ditte Winther-Lindqvist

Grete Kragh-Müller

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og seminarer.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Dansk

Litteratur

Elle, B., Nielsen, K. & Nissen, M. (2006). Pædagogisk psykologi - positioner og perspektiver. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.

Illeris, Knud (2000) (red.). Tekster om læring . Roskilde Universitetsforlag.

Nielsen, A. & Berliner, P. (2005) Kapitel 3: Læringspsykologi i: Koester, T. & Frandsen, K. (2005). Teori Anvendelse Praksis. Introduktion til psykologi. Bogforlaget Frydenlund.

Endvidere vil der foreligge et kompendium.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf-format

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi

  • Hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Modulet afsluttes med en eksamen. Eksamen aflægges i form af en skriftlig opgave inden for modulets emneområde af et omfang på mellem 8 og 10 sider (mellem 19.200 og 24.000 anslag). Opgaven bedømmes ved intern censur af en af uddannelsens undervisere. Ved bedømmelsen gives Bestået/Ikke bestået.