[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Valgmodulet giver kompetence til:
Kliniske retningslinier er et væsentligt element i den danske model for kvalitetsudvikling, og der stilles stigende krav til sygeplejerskers fortrolighed med metoder til udarbejdelse og vurdering af kliniske retningslinier. I modulet tages afsæt i relevansen af kliniske retningslinier for sygeplejepraksis. Definition på og model for en klinisk retningslinie gennemgås. Der gennemføres øvelser i formulering af fokuserede spørgsmål, indhentning, analyse og vurdering af relevant videnskabelig litteratur. Litteraturen fortolkes, og resultaterne anvendes til at formulere anbefalinger for praksis. Der lægges vægt på kritisk læsning af undersøgelser, som baserer sig på kvantitative forskningsmetoder. Endvidere gennemgås og øves metode til vurdering af eksisterende kliniske retningslinier.
Bestået 1. og 2. semester svarende til modul 1-7
Oplyses ved studiestart
Forelæsninger, øvelser og seminar
Dansk
Litteraturlister opslås hvert semester af modulets undervisere på AULA. Litteraturen kan foreligge på dansk, svensk, norsk og engelsk
Valgmodulerne udbydes med valgfrihed mellem følgende 2 eksamensformer. Ét valgmodul skal afprøves ved prøveform 1 (skriftlig opgave) og 2 valgmoduler afprøves ved prøveform 2 (undervisningsdeltagelse).
Prøveform 1
:
Individuel skriftlig opgave på max. 36.000 anslag (tegn inkl. mellemrum) svarende til 15 normalsider á 2.400 anslag
Vejledning: Opgaveseminar
Hjælpemidler: Alle sædvanlige
Varighed: 5 uger
Eksamination og bedømmelse: Intern prøve med intern censur, 7-trinsskala.
Prøveform 2
:
Undervisningsdeltagelse. Forstås som aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisningen i mindst 80 % af de udbudte timer