[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
Formålet med disciplinen er, at den studerende opnår en grundlæggende viden om de tysksprogede landes historie med hovedvægten på den nyere historie samt opnår færdighed i at søge, vurdere og formidle informationer og viden inden for fagområdet. Færdighederne opnås gennem arbejdet med en samlet fremstilling af den tyske historie kombineret med fordybelse i særlige fokusområder.
Ingen
Katja Gorbahn
Undervisningen gennemføres som en blanding af forelæsninger og holdundervisning. Denne former sig som fælles analyse og diskussioner af udvalgt historisk materiale samt oplæg fra deltagerne med følgende diskussioner, bl.a. af de formidlingsmæssige aspekter.
Tysk
Peter Zolling: Deutsche Geschichte von 1871 bis zur Gegenwart, Bonn 2005
Deutscher Bundestag (Hg.): Wege - Irrwege - Umwege. Die Entwicklung der parlamentarischen Demokratie in Deutschland, Berlin 2002
Den studerende skal i semestrets løb udarbejde en synopsis på
højst tre sider om et selvvalgt emne inden for de tysksprogede
landes historie.
Med udgangspunkt i den udarbejdede opgave prøves den
studerende ved en mundtlig prøve. Opgaven fremlægges og
diskuteres med udblik til den historiske kontekst. Den
mundtlige prøve har form som et oplæg med efterfølgende
diskussion.