[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Mundtlig formidling
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
Skriftlig formidling
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor
høj grad den studerende
Χ strukturerer stoffet
Χ fremhæver centrale aspekter sprogligt
Χ udtrykker sig på et korrekt, genuint tysk, der er tilpasset en
akademisk opgave.
Das Seminar richtet sich an Studierende im Hauptstudium, die ihre mündliche und schriftliche Sprachfähigkeit verbessern, und an Deutschstudierende, die jetzt in den anderen Nebenfächern studieren, aber ihr Sprachfähigkeit weiter trainieren wollen. Anhand aktueller Themen aus der deutschsprachigen Gesellschaft sollen verschiedene mündliche Textformen geübt und thematisiert sowie phonetische, lexikalische und grammatische Kompetenzen erweitert werden. Im schriftlichen Bereich wird auf die Auseinandersetzung mit akademischen, aber auch berufsbezogenen Textsorten fokussiert.
Ingen
Anke Heier
Undervisningen gennemføres som holdundervisning.
Tysk
Literatur u.a.: Bünting, K.H. (2006): Schreiben im Studium. Online-Version: http://www.uni-due.de/~lge292/trainer/trainer/start.html
Individuel mundtlig prøve.
Hjælpemidler: Hjælpemidler efter aftale.
Forberedelsestid: Ingen.
Varighed: 45 min. incl. censur.
Prøven aflægges sammen med prøven i Emne 2. Den studerende skal med
udgangspunkt i en skriftlig synopsis fremlægge og efterfølgende indgå i en
dialog om et emne inden for tysk sprog, tysk litteratur/kultur eller tysk
historie og samfundsforhold. Den skriftlige synopsis må højst have et
omfang af 2 sider og skal afleveres senest 3 dage, før den mundtlige prøve
finder sted.
Eksamensbestemmelser Individuel fri skriftlig hjemmeopgave.
En fri skriftlig hjemmeopgave på max 15 sider.
Prøven aflægges sammen med prøven i Emne 1. Den studerende skal
affatte en fri skriftlig hjemmeopgave på tysk om et emne inden for tysk
sprog, tysk litteratur/kultur eller tysk historie og samfundsforhold. Der
lægges ved bedømmelsen af den skriftlige formidling vægt på opgavens
sproglige udformning.