[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
• skriftligt kan udtrykke sig frit og nuanceret på et flydende og korrekt tysk.
Formålet med disciplinen er, at den studerende opnår færdighed i skriftligt at udtrykke sig frit på et flydende og i hovedsagen korrekt tysk. Færdigheden opnås gennem skriftlig produktion af varierede teksttyper. I undervisningen indgår en fokuseret beskæftigelse med praktisk-grammatiske problemfelter inden for morfologi og syntaks, herunder kontrastive forskelle mellem dansk og tysk.
Ingen
Anke Heier
Undervisningen gennemføres som holdundervisning
Tysk
H. Pors u.a.: Fortschritte (København 1998 oder später), A. Rossen: Tysk grammatik (København 1993 oder später), Duden 9, Richtiges und gutes Deutsch.
1) Prøven afllægges som aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende undervisningsdeltagelse. Ved aktiv forstås, at den studerende deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter, herunder samler en portfolio af opgavebesvarelser, der afleveres ved undervisningsforløbets afslutning. Ved regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte undervisningstimer og aflevering af mindst 75 % af de stillede skriftlige opgaver jævnt fordelt over semestret. Ved tilfredsstillende forstås, at den studerende har opnået det for beståelse af eksamen nødvendige niveau. 2) Uden aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse er prøveformen en individuel skriftlig prøve. Der kræves et resumé på tysk på ca. 400 ord af et dansk tekstforlæg med et alment indhold på ca. 750 ord. Hjælpemidler: En tysk-tysk og en dansk-tysk ordbog.