[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
• dokumenterer grundlæggende viden om afsnit i den tyske litteraturhistorie efter 1945
• dokumenterer kendskab til centrale tekster
• dokumenterer evne til at administrere faglig viden i formidlingsøjemed
Undervisningen veksler mellem forelæsning og øvelser, idet forelæsningerne tilbyder begrebslige introduktioner til de litteraturhistoriske perioder, medens øvelserne rummer teksteksemplificeringer. Gennem opgaver trænes den studerende i beskrivelse af litteraturhistorisk udvikling og af tekster i deres litteratur- og kulturhistoriske sammenhæng.
Ingen
Søren Fauth
Formålet med disciplinen er at give den studerende et overblik over tyngdepunkter i tysk litteraturhistorie i samspil med den kulturhistoriske kontekst i tidsrummet 1945 til i dag, at opøve en omgang med faglig viden med særligt henblik på formidling og at beskrive tekster i deres litteratur- og kulturhistoriske sammenhæng. I valget af begreber og teknikker til tekstanalyse og tekstproduktion tilstræbes parallelitet med disciplinerne Tekst og kultur I og Analytisk og retorisk behandling af tekster.
Tysk
Bengt Algot Sørensen (Hg.), Geschichte der deutschen Literatur, Bd. II, München 2002.
Max Frisch, Stiller (Suhrkamp Taschenbuch: ISBN-10:3-518-39147-X); Botho Strauß, Theaterstücke I. 1972-1978 (dtv.: ISBN-10:3-423-11747-8); Thomas Brussig, Helden wie wir (ISBN 978-3-596-13331-4); Wolfgang Hilbig, Ich (ISBN-10: 359612669X) und Bernhard Schlink, Der Vorleser (Diogenes: ISBN-10: 3257229534).
Den studerende prøves mundtligt i en periode eller et afsnit efter eksaminators valg. To døgn før den mundtlige prøve meddeler eksaminator den studerende, hvilken periode eller hvilket afsnit den studerende vil blive eksamineret i. Den studerende udarbejder en synopsis, der skal have form som en plan for en præsentation af perioden/afsnittet og skal rumme a) en generel tilgang til perioden/afsnittet, b) forslag til forfattere og tekster, der kan eksemplificere den generelle tilgang, og c) henvisninger til begreber og tekster, der er centrale for perioden/afsnittet. Eksaminationen har form som en fremlæggelse af synopsen, efterfulgt af en diskussion med inddragelse af relevante tekster.