[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målet er, at de studerende:
- Opnår indsigt i sociologiske, politiske og økonomiske forhold vedr. uddannelse og uddannelsessystemer nationalt og internationalt samt opnår forståelse af uddannelsessystemets funktion i samfundet.
- Opnår kendskab til komparative indgange til undersøgelse af nationale og internationale uddannelsesforhold på samfunds-, institutions- og interaktionsniveau.
- Kan anvende resultater af internationale komparative undersøgelser til at analysere uddannelsessystemers funktion og udvikling.
Som et særlig forskningsmetodisk aspekt er målet, at de studerende:
- Opnår kendskab til forskningsmetoder og -designs i komparativ uddannelsesforskning.
Uddannelsessociologiens indhold og begreber. Økonomiske teorier og begreber om uddannelse. Forholdet mellem politik, politikudvikling og uddannelsessystemets funktion i samfundet, herunder social mobilitet og ulige fordeling af livschancer. Den historiske udvikling og den nuværende betydning af komparativ uddannelsesforskning, herunder dens berøringsflader med sociologi, politik og økonomi. Teorier, metoder og design i international komparativ uddannelsesforskning. Europæisk uddannelsespolitik, herunder Bolognaproces, Københavnerproces og policy-implementering. Komparative uddannelsesundersøgelser i kritisk perspektiv, herunder undersøgelser foretaget af internationale organisationer som UNESCO, OECD, IEA og Verdensbanken.
-
Modulansvarlig: Søren Ehlers ehlers@dpu.dk
Undervisningen tilrettelægges som en vekslen mellem forelæsninger om udvalgte temaer, læsegruppearbejde samt præsentation og vejledning af projekter.
Annonceres senere.
Mundtlig eksamination på grundlag af indleveret skriftlig synopsis (max. 5 normalsider). Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.