Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Uddannelsessociologi, -politik og -økonomi - i et komparativt perspektiv ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor.
  • Semester/kvarter: Efterår 2010.
  • Timer per uge: Ca. 6 timers fremmødeundervisning i gennemsnit pr. uge. Der er undervisning i ca. 15 uger pr. semester. Ret til ændringer forbeholdes.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25901

Formål

Målet er, at de studerende:

- Opnår indsigt i sociologiske, politiske og økonomiske forhold vedr. uddannelse og uddannelsessystemer nationalt og internationalt samt opnår forståelse af uddannelsessystemets funktion i samfundet.
- Opnår kendskab til komparative indgange til undersøgelse af nationale og internationale uddannelsesforhold på samfunds-, institutions- og interaktionsniveau.
- Kan anvende resultater af internationale komparative undersøgelser til at analysere uddannelsessystemers funktion og udvikling.

Som et særlig forskningsmetodisk aspekt er målet, at de studerende: 
- Opnår kendskab til forskningsmetoder og -designs i komparativ uddannelsesforskning.

Indhold

Uddannelsessociologiens indhold og begreber. Økonomiske teorier og begreber om uddannelse. Forholdet mellem politik, politikudvikling og uddannelsessystemets funktion i samfundet, herunder social mobilitet og ulige fordeling af livschancer.  Den historiske udvikling og den nuværende betydning af komparativ uddannelsesforskning, herunder dens berøringsflader med sociologi, politik og økonomi. Teorier, metoder og design i international komparativ uddannelsesforskning. Europæisk uddannelsespolitik, herunder Bolognaproces, Københavnerproces og policy-implementering. Komparative uddannelsesundersøgelser i kritisk perspektiv, herunder undersøgelser foretaget af internationale organisationer som UNESCO, OECD, IEA og Verdensbanken.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Modulansvarlig: Søren Ehlers ehlers@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tilrettelægges som en vekslen mellem forelæsninger om udvalgte temaer, læsegruppearbejde samt præsentation og vejledning af projekter.

Litteratur

Annonceres senere.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i uddannelsesvidenskab

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Mundtlig eksamination på grundlag af indleveret skriftlig synopsis (max. 5 normalsider). Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.