[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kursets formål er at give et overblik over de videnskabsteoretiske problemer, der knytter sig til fysikken, samt at relatere dette fag til andre videnskabelige discipliner og til den samfundsmæssige praksis.
Aktiv deltagelse, herunder godkendt mundtligt oplæg og godkendt skriftlig referat og/eller synopsis.
Kurset vil bl.a. belyse spørgsmålene: Hvad er forskellene mellem fysik og fx kemi og astronomi? Hvilken status har teorier og love i fysikken? Hvad er en videnskabelig opdagelse? Hvad er et eksperiment? Hvad er forholdet mellem fysisk videnskab og teknologi? Spiller etiske overvejelser nogen rolle i fysikken?
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne - redegøre for fysikkens særpræg og forhold til andre akademiske discipliner- redegøre for, hvad det vil sige at være fysiker- diskutere fysikkens videnskabsteoretiske grundlag og konsekvenser- reflektere over fysikkens indhold og samfundsmæssige funktioner
NN
Forelæsninger og teoretiske øvelser med tekstgennemgang og deltageroplæg 3+3 timer om ugen i 7 uger.
Dansk
H. Kragh, Naturerkendelse og Videnskabsteori (Aarhus, 2004). H. Kragh, Hvad er Naturvidenskab (København, 2008)
AULA, link fra www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning .
Eksamen: 2. kvarter
Placering: Uge 1, 2011
Reeksamen: August
Institut for Videnskabsstudier
Via selvbetjening
Bunden, skriftlig 2-dages hjemmeopgave; bedømt internt efter 7-trinsskalaen.