[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende:
• Demonstrerer elementær færdighed i at foretage og fremføre en visuel analyse af et konkret materiale
• Demonstrerer grundlæggende indsigt i konkrete visuelle virkemåder og analysemetoder
• Demonstrerer kendskab til forskellige typer af visualitet inden for forskellige medier
Visuel analyse er uddannelsens grundlæggende værktøjsfag, som gennem eksemplariske analyser af visuelle genstande, værker eller fænomener giver den studerende en række analytiske redskaber inden for forskellige medier. Desuden opøves en evne til selvstændig refleksion over metodiske problemstillinger forbundet med analysen af visuel praksis og visualitet. Omhandlede emner/medier kan eksempelvis være billedkunst og billedets reception, det udvidede billed- og værkbegreb, forholdet mellem ord og billede, reklamens semiotik, TV og video, film og scenografi, arkitektur og rumopfattelse, urbanitet og visualitet i byens rum, kulturmiljø og planlægning, plastiske og performative kunstarter, herunder skulptur, performance og kropskunst, masseproducerede og -kommunikerede billeddannelser, herunder fotografiske og digitale billedtyper inden for mode, nyhedsmedier og hverdagsliv, internet og visuel identitet i design, markedsføring og branding, kulturelle events og populære shows.
Ingen
Anders Troelsen
Diskussioner, forelæsninger, øvelser, studenteroplæg, herunder læsning af centrale tekster og anvendelse af de deri præsenterede analysemetoder samt kritisk diskussion af disses analytiske rækkevidde.
Tirsdag 14-17
Dansk
Gillian Rose: Visual Methodologies, Sage, London 2003.Marita Sturken & Lisa Cartwright: Practices of Looking, An Introduction to Visual Culture, Oxford University Press, Oxford 2001.
Bygn. 1584, lok. 116
Ifølge studieordning for suppleringsfagsuddannelsen i Kunsthistorie