[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
" demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne
" viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion
" arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne
" arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination med andre fagligheder
Forløbet har sin baggrund i ønsker om at udvikle de traditionelle fagområder og kompetencer med omdrejningspunkt i humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser. Perspektiver i dette tværfaglige område er mange og peger i flere retninger, men det er en fælles intention i lærergruppen bag, at humanistiske og samfundsvidenskabelige studerende skal forstå sig selv og tænke deres faglighed langt mere igangsættende, som noget der kan bruges til at skabe værdi. Forløbet har både til hensigt at motivere og uddanne til at iværksætte egne virksomheder, og til i bred forstand at udvikle en personlig foretagsomhed med afsæt i universitetsfagligheden. Grundtanken er, at man for at agere entreprenant må udfordres af andre fagligheder, og at de fleste entreprenante aktiviteter kræver en kombination af fagligheder. For at indfri dette mål er det således nødvendigt at udfordre den enkelte studerendes faglighed og bringe forskellige fag- og vidensområder i spil. Igennem forløbet arbejdes der med at øge de studerendes evne til at identificere og forstå oplevelsesøkonomien som arena, hvori deres faglighed, sammen med andre fagligheder kan give entrepreneurielle muligheder. Hermed øges de studerendes evne til at se egne muligheder for innovation og til at se, hvorledes deres faglighed kan være værdiskabende i oplevelsesøkonomien.
Ingen
Forløbet er udviklet af Per Blenker og Claus Thrane, Institut for Økonomi, samt Pia Rasmussen og Lene Tortzen Bager, Institut for Æstetiske Fag, AU. Undervisningen vil blive varetaget af et udvalg af de tilknyttede faglærere
Forelæsninger og arbejde i projektgrupper
Fredag 11-14
Start 10. september
Dansk
S. Hougaard: Forretningsidéen, 2004
Sponosa m.fl.: Disclosing New Worlds, 2000
Oplevelsesøkonomien
Pine & Gilmore: The Experience Economy, 1999
Florida: The Rise of the Creative Class, 2002
Andersen & Lorenzen: The Geography of the Danish Creative Class, 2005 (
www.kreativklasse.dk
)
Regeringen: Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien, 2003 (
www.kum.dk
)
Erhvervsministeriet: Danmarks kreative potentiale, 2000 (
www.kum.dk
)
Lund m.fl.: Følelsesfabrikken. Oplevelsesøkonomi på dansk, 2005
Lokale 124, bygning 2110
Ifølge studieordning