Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Afgrødernes ernæring og fysiologi ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat  
  • Semester/kvarter: Efterår, 1. og 2. kvarter  
  • Timer per uge: 4 Forelæsninger per uge. Øvelsesforløb kan være koncentreret i tid og ske på et af AUs forskningscentre.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 33376

Formål

Målet med kurset er, at de studerende kan anvende den opnåede grundlæggende viden om afgrødernes ernæringsfysiologi til at vurdere hvordan miljø og agronomiske faktorer, herunder konventional og økologisk produktionsform, påvirker planters næringsstofforsyning, udbytte og kvalitet.

Læringsmål

 

Ved afslutning af kurset forventes den studerende at kunne:

  • Forklare samspillet mellem egenskaber og processer i jorden og planternes næringsstofoptagelse, rodudvikling og vækst.
  • Sammenfatte og forklare planternes optagelse, stofskifte og funktion af næringsstoffer og CO2, samt redegøre for deres betydning for forskellige organers vækst og samspil.
  • Beskrive afgrødernes vegetative og reproduktive udvikling samt redegøre for dannelsen af udbyttekomponenter og kvalitet.
  • Diskutere og analysere forskellige klimaparametrenes betydning for udnyttelse af næringsstoffer og planternes stofskifte.
  • Analysere og vurdere konsekvenser af biotiske og abiotiske stressfaktorers påvirkning på vækstprocesser, udbytte og kvalitet.
  • Forholde sig kritisk og analyserende til indhold af videnskabelige publikationer inden for kursets emner.
  • Demonstrere dybdegående forståelse af centrale begreber i afgrødefysiologi.

 

Indhold

Temaet på dette kursus er afgrødernes ernæringsfysiologi og vækst. Udgangspunkt er de processer i jord, planter og atmosfære, der kontrollerer næringsstoffernes optagelse fra det omgivende miljø, og metabolisme og funktion i planten. Her inddrages aktuelle resultater fra grund- og anvendt forskning. Kurset indeholder følgende overordnede fagelementer: Plante Jord interaktioner: Jordens egenskaber og processer som påvirker næringsstoffers og vands tilgængelighed; rodarkitektur, samspil mellem rodvækst, vands og næringsstoffers tilgængelighed og optagelse; rhizosfæreprocesser; mycorrhiza Planternes ernæring og fysiologi: Optagelse, transport, akkumulering, metabolisme og balance af CO2 (fotosyntese, transpiration, respiration), vand og næringsstoffer; mikro og makronæringsstoffernes betydning for udvikling og vækst; kation-anion balance; diagnose af mangelsymptomer; interne og eksterne reguleringsproces-ser på cellulær-, organ- og hele-plante niveau; hormoner; source-sink relationer; pH; jordplanteatmosfære interaktioner; symbiotisk N-fixering; konsekvenser af abiotisk og biotisk stress for plantereaktioner, vækstprocesser og produktion. Afgrødernes vækst og udvikling: Vegetativ og reproduktiv udvikling, populationstæthed og konkurrence, udvikling og struktur af udbyttekomponenter; udveksling af vand og CO2 mellem atmosfære og afgrøde; betydning af vand og næringsstoffer for udbytte og kvalitet.

Faglige forudsætninger

Det anbefales, at den studerende følger eller har bestået Introduktion til planteernæring og -sundhed, med mindre linjen Planteproduktion på bacheloruddannelsen i jordbrug, fødevarer og miljø er bestået.

Underviser

Kursusansvarlig: Bernd Wollenweber, samt andre undervisere fra Faculty of Science and Technology.

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, teoretiske og eksperimentelle øvelser

Engelsk

 

Litteratur

H. Marschner: Mineral nutrition of plants; R. Hay & J.R. Porter: The physiology of crop yield. Dette suppleres med noter og oversigtsartikler.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i agrobiologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Der gives en bedømmelse på baggrund af en 30-minutters mundtlig prøve uden forberedelsestid med udgangspunkt i læringsmål. Prøven evalueres efter 7-trinsskalaen med ekstern censur.