Introduktion til planteernæring og -sundhed ( efterår 2011 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
engelsk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
De første to uger i 1. kvarter af det første semester.
-
Timer per uge:
12 Forelæsninger og 4 øvelser i første uge. Arbejde på en skriftlig opgave i anden uge.
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
33378
Formål
Målet med kurset er at introducere de studerende til både emner og værktøjer i de obligatoriske kurser Afgrødernes ernæring og fysiologi og Skadegøreres biologi og strategier for bekæmpelse.
Læringsmål
Ved afslutning af kurset forventes den studerende at kunne:
-
Demonstrere forståelse af centrale begreber i begge kursernes emner.
-
Forholde sig kritisk og analyserende til indhold af videnskabelige publikationer inden for kursets emner.
-
Analysere og vurdere data med grundlæggende statistiske metoder.
-
Sammenfatte og forklare grundlæggende metoder i modellering.
-
Afgrænser, analysere og præsentere en skriftlig opgave.
Indhold
Dette kursus introducerer grundlæggende faktorer i jord-plante-atmosfære systemet som er afgørende for næringsstoffernes optagelse, omsætning og funktion. På kurset vil der ligeledes blive fokuseret på, hvordan man kan kombinere forebyggende foranstaltninger og bekæmpelsesmetoder i integrerede bekæmpelsesstrategier.
Grundlægende begreber og metoder i omgang med videnskabelig litteratur, statistisk databehandling, modellering og præsentations-teknikker vil blive gennemgået i kurset. Praktiske øvelser med relevante eksempler vil forberede de studerende til projektarbejde.
Faglige forudsætninger
Studerende med bachelor i Jordbrug, fødevarer og miljø Linjen Planteproduktion kan ikke optages.
Underviser
Kursusansvarlige: Bernd Wollenweber og Per Kudsk
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger og teoretiske øvelser
Engelsk
Litteratur
Noter og oversigtsartikler
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
Der gives en bedømmelse på baggrund af en skriftlig rapport (max.
5-6 sider per studerende), som evalueres efter 7-trinsskalaen med
intern censur.