Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Skadegøreres biologi og strategier for bekæmpelse ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat  
  • Semester/kvarter: Efterår, 1. og 2. kvarter  
  • Timer per uge: Forelæsninger/kollokvier: 4 timer pr. uge (48 timer) Øvelser: 4 timer pr. uge (48 timer) Forberedelse: 10 timer pr. uge (120 timer) Essay: 30 timer Ekskursion: 10 timer       Eksamen: 14 timer I alt: 270 timer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 33377

Formål

At den studerende opnår en grundlæggende viden om forekomst og betydning af de vigtigste skadegørere (ukrudt, skadedyr, sygdomme) i jordbruget og deres indflydelse på kvalitet og udbytte. Målet med undervisningen er, at de studerende opnår en forståelse af sammenhæng mellem skadegøreres biologi, afgrødeegenskaber og mulighed for forebyggelse samt at de kan vurdere behovet for bekæmpelse og har kendskab til de økonomiske og miljømæssige konsekvenser af forskellige forebyggelses- og bekæmpelsesmetoder i både konventionel og økologisk jordbrug.

Læringsmål

 

Ved afslutning af kurset forventes den studerende at kunne:

  • Sammenholde vigtige skadegøreres biologi med deres effekter på udbytte og kvalitet.
  • Forklare rationalet bag forebyggelsesmetoder med baggrund i skadegøreres biologi og afgrødeegenskaber.
  • Forstå hvorledes skadetærskler udvikles og anvendes i praksis og kunne anvende eksisterende beslutningsstøttesystemer.
  • Forstå bekæmpelsesmetoders effekt overfor udvalgte skadegørere med baggrund i et kendskab til principperne i metoderne og skadegørernes biologi.
  • Vurdere fordele og risici ved forskellige bekæmpelsesmetoder. 
  • Eksemplificere hvorledes forskellige metoder til forebyggelse og bekæmpelse kan anvendes i integrerede bekæmpelsesstrategier.

 

Indhold

I kurset arbejdes med at opnå et grundlæggende kendskab til de vigtigste skadedyrs, plantesygdommes og ukrudtsarters biologi og betydning for kvalitet og udbytte af dyrkede afgrøder i relation til mulighederne for at forudsige, forebygge og bekæmpe angreb. Endvidere vil den studerende få en grundig indføring i principperne og mulighederne for forebyggende foranstaltninger (værtplanteresistens, kulturteknik, sædskifte) og direkte bekæmpelse af skadegørere med kemiske, ikke-kemiske og biologiske metoder. Eksempler på skadetærskler, monitering og beslutningsstøtteværktøjer vil blive præsenteret. Kurset afsluttes med en indføring i, hvorledes forebyggelse og bekæmpelsesmetoder kan samordnes til integrerede plantebeskyttelsesprogrammer (IPM). Undervisningen vil omfatte relevante problemstillinger fra både landbrugs- og havebrugsafgrøder, og der vil blive lagt vægt på, at den studerende kan relatere forskellige metoders anvendelighed med disse metoders rationale og skadegørernes biologi.

Faglige forudsætninger

Det anbefales, at den studerende følger eller har bestået Introduktion til planteernæring og -sundhed, med mindre linjen Planteproduktion på bacheloruddannelsen i jordbrug, fødevarer og miljø er bestået.

Underviser

Kursusansvarlig: Forskningsleder Per Kudsk Forskere ved Institut forAgroøkologi

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset består af 7 emneområder (skadegørerbiologi, forebyggelse, skadetærskler, kemisk bekæmpelse, ikke-kemisk ukrudtsbekæmpelse, biologisk bekæmpelse og integreret bekæmpelse), som hver er en kombination af forelæsninger/kollokvier, praktiske og teoretiske øvelser. Sideløbende med undervisningen udarbejdes en mindre, problemorienteret projektopgave (max. 12 sider (incl. tabeller, figurer, ref) per studerende) . Projektopgaven skal dække minimum 2 emneområder.

Engelsk

 

Litteratur

Norris, Caswell-Chen & Kogan (2003): Concepts in Integrated Pest Management, Prentice Hall (udvalgte kapitler) Artikler og reviews fra internationale tidsskrifter 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i agrobiologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


En 30-minutter mundtlig eksamen uden forberedelse, baseret på læringsmål. Kurset evalueres efter 7-trinsskalaen med intern censur. For at kunne indstille sig til eksamen skal projektopgaven være godkendt.