Skadegøreres biologi og strategier for bekæmpelse ( efterår 2011 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
engelsk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Efterår, 1. og 2. kvarter
-
Timer per uge:
Forelæsninger/kollokvier: 4 timer pr. uge (48 timer) Øvelser: 4 timer pr. uge (48 timer) Forberedelse: 10 timer pr. uge (120 timer) Essay: 30 timer Ekskursion: 10 timer Eksamen: 14 timer I alt: 270 timer
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
33377
Formål
At den studerende opnår en grundlæggende viden om forekomst og betydning af de vigtigste skadegørere (ukrudt, skadedyr, sygdomme) i jordbruget og deres indflydelse på kvalitet og udbytte. Målet med undervisningen er, at de studerende opnår en forståelse af sammenhæng mellem skadegøreres biologi, afgrødeegenskaber og mulighed for forebyggelse samt at de kan vurdere behovet for bekæmpelse og har kendskab til de økonomiske og miljømæssige konsekvenser af forskellige forebyggelses- og bekæmpelsesmetoder i både konventionel og økologisk jordbrug.
Læringsmål
Ved afslutning af kurset forventes den studerende at kunne:
-
Sammenholde vigtige skadegøreres biologi med deres effekter på udbytte og kvalitet.
-
Forklare rationalet bag forebyggelsesmetoder med baggrund i skadegøreres biologi og afgrødeegenskaber.
-
Forstå hvorledes skadetærskler udvikles og anvendes i praksis og kunne anvende eksisterende beslutningsstøttesystemer.
-
Forstå bekæmpelsesmetoders effekt overfor udvalgte skadegørere med baggrund i et kendskab til principperne i metoderne og skadegørernes biologi.
-
Vurdere fordele og risici ved forskellige bekæmpelsesmetoder.
-
Eksemplificere hvorledes forskellige metoder til forebyggelse og bekæmpelse kan anvendes i integrerede bekæmpelsesstrategier.
Indhold
I kurset arbejdes med at opnå et grundlæggende kendskab til de vigtigste skadedyrs, plantesygdommes og ukrudtsarters biologi og betydning for kvalitet og udbytte af dyrkede afgrøder i relation til mulighederne for at forudsige, forebygge og bekæmpe angreb. Endvidere vil den studerende få en grundig indføring i principperne og mulighederne for forebyggende foranstaltninger (værtplanteresistens, kulturteknik, sædskifte) og direkte bekæmpelse af skadegørere med kemiske, ikke-kemiske og biologiske metoder. Eksempler på skadetærskler, monitering og beslutningsstøtteværktøjer vil blive præsenteret. Kurset afsluttes med en indføring i, hvorledes forebyggelse og bekæmpelsesmetoder kan samordnes til integrerede plantebeskyttelsesprogrammer (IPM). Undervisningen vil omfatte relevante problemstillinger fra både landbrugs- og havebrugsafgrøder, og der vil blive lagt vægt på, at den studerende kan relatere forskellige metoders anvendelighed med disse metoders rationale og skadegørernes biologi.
Faglige forudsætninger
Det anbefales, at den studerende følger eller har bestået Introduktion til planteernæring og -sundhed, med mindre linjen Planteproduktion på bacheloruddannelsen i jordbrug, fødevarer og miljø er bestået.
Underviser
Kursusansvarlig: Forskningsleder Per Kudsk
Forskere ved Institut forAgroøkologi
Undervisnings- og arbejdsform
Kurset består af 7 emneområder (skadegørerbiologi, forebyggelse, skadetærskler, kemisk bekæmpelse, ikke-kemisk ukrudtsbekæmpelse, biologisk bekæmpelse og integreret bekæmpelse), som hver er en kombination af forelæsninger/kollokvier, praktiske og teoretiske øvelser. Sideløbende med undervisningen udarbejdes en mindre, problemorienteret projektopgave (max. 12 sider (incl. tabeller, figurer, ref) per studerende) . Projektopgaven skal dække minimum 2 emneområder.
Engelsk
Litteratur
Norris, Caswell-Chen & Kogan (2003): Concepts in Integrated Pest Management, Prentice Hall (udvalgte kapitler)
Artikler og reviews fra internationale tidsskrifter
Studieordning og bedømmelse
-
Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur
En 30-minutter mundtlig eksamen uden forberedelse, baseret på læringsmål. Kurset evalueres efter 7-trinsskalaen med intern censur. For at kunne indstille sig til eksamen skal projektopgaven være godkendt.