Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Tema: Global Studies and Development ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/antro/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29473

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • viser indsigt i specifikke teoridannelser, problemstillinger og/eller metodiske tilgange inden for linjens tema
  • demonstrerer forståelse for de enkelte teoriers og/eller metoders omsætning til konkrete analyser af samfund og kultur, samt hvilke konsekvenser en bestemt analysemetode har for det endelige resultat
  • evner at relatere det valgte emne til den antropologiske faglighed inden for linjens forskningsfelt

Indhold

Studies of third world countries are by most anthropologists regarded as central to the discipline. Yet, studies of how these countries fare socially and economically can no longer be detached from debates about changes at the larger global scale. The course in Global Studies and Development will thus give the students an introduction to theories of globalization, to discourses of development, and to how these debates in anthropology are influenced by other disciplines (political science, economy, history, development sociology). The themes we cover will include (but not be limited to) the role(s) of the state, power, ‘post-development', extractive industries (e.g. oil, mining, logging), international institutions (e.g. the World Bank, IMF), and the problems and possibilities for the anthropologist (as broker, advocate, consultant) in taking up a concrete role ‘on the ground'.

Faglige forudsætninger

En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.

Underviser

Michael Eilenberg og Steffen Dalsgaard

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen kan variere alt efter det aktuelle udbud.

Litteratur

Vejledende litteratur:

Klein, Naomi 2008. The Shock Doctrine . London, Penguin.

McMichael, Philip 2008. Development and Social Change. A Global Perspective. Fourth Edition. Thousand Oaks, Pine Forge Press.

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i antropologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøveform: fri skriftlig hjemmeopgave

Omfang: max. 15 sider

Den til opgaven udarbejdede litteraturliste skal indeholde mindst 5 titler, der ikke indgår i undervisningens læseplan og som belyser nye vinkler af de udvalgte problemstillinger.

Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er ansvarlige for.

Prøven må have deltagelse af max. 2 studerende. Det samlede omfang ved 2 studerende: max. 25 sider.