[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:
Tematisk specialisering i Innovation, Organisation og Arbejde
Indhold:
Flere studerende ønsker i dag at arbejde som konsulenter eller i offentlige eller private udviklingsafdelinger efter endt studium. Mange har dog svært ved at omsætte deres erhvervede antropologiske faglighed til praksis. Dette kursus retter sig mod at skærpe kandidatens forståelse for de rammer, de træder ud i som konsulenter og udviklere, og vil ruste dem til at bringe den antropologiske tilgang - som i stigende grad efterspørges i netop disse sammenhænge - til anvendelse på en reflekteret og teoretisk funderet måde.
I forløbet skal vi læse klassiske teorier og nyere analyser inden for følgende emner: metodiske tilgange til studiet af policy og udviklingsprocesser; kreativitet og innovation; innovation i det offentlige; implementering; lokal viden og brugerinddragelse; effekter af udviklingsarbejde; styring og måling af udviklingsindsatser; governmentality analyser; 'the Office' - det offentlige embede; LEAN og audit; forsker, ekspert og konsulent. Kurset vil give den studerende et solidt indblik i tematikkens særlige empiriske og metodiske problemstillinger og muligheder, som kan danne grundlag for videre studier inden for feltet innovation, organisation og arbejde.
Undervisningen vil bestå af forelæsninger, studenteroplæg, praktiske øvelser samt et praktisk sidespor, hvor vi prøver kræfter med serviceudvikling til en konkret aftagere i den offentlige sektor - nemlig den tværoffentlige innovationsenhed MindLab: www.mind-lab.dk.
En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.
Nina Vohnsen m.fl.
Undervisningsformen kan variere alt efter det aktuelle udbud.
Litteratur, som skal indkøbes til faget:
Shore, Cris, Susane Wright & Davide Pero. 2011. Policy Worlds. Anthropology and analysis of contemporary power. Berghahn Books.
Prøveform: fri skriftlig hjemmeopgave
Omfang: max. 15 sider
Den til opgaven udarbejdede litteraturliste skal indeholde mindst 5 titler, der ikke indgår i undervisningens læseplan og som belyser nye vinkler af de udvalgte problemstillinger.
Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er ansvarlige for.
Prøven må have deltagelse af max. 2 studerende. Det samlede omfang ved 2 studerende: max. 25 sider.