Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Ferskvandsbiologi: Biologisk struktur og funktion i vådområder, vandløb og søer (Q1+Q2) ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 1. og  2. kvarter
  • Timer per uge: 5
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 31508

Formål

Kursets formål er at deltagerne opnår et indgående kendskab til struktur og dynamik af de kemiske, fysiske og biologiske forhold i vandløb, søer og vådområder samt en forståelse af processer og samspil, der regulerer organismernes fordelingsmønstre, dynamik og produktion.

Obligatorisk program

Hele kurset

Indhold

Gennem forelæsninger, deltageroplæg og diskussioner af originalartikler og udvalgte lærebogskapitler behandles generelle økologiske sammenhænge og den biologiske struktur og dynamik i vandløb, søer og vådområder med fokus på temaer som:

  1. Stofomsætning og -transport samt vekselvirkninger med opland
  2. Den funktionelle rolle af vådområder som bufferzoner mellem det terrestriske miljø og vandløb og søer
  3. Fysiske, kemiske og biologiske forhold og samspil, der regulerer akvatiske dyrs og planters fordelingsmønstre og produktion
  4. Biologisk struktur og samspil i søers pelagiske samfund og bredzonen
  5. Plantesamfund i vandløb, søer og vådområder- tilpasninger, udbredelsesmønstre og produktion
  6. Betydning af klimaændringer og antropogene påvirkninger for den biologiske struktur og diversitet i ferske økosystemer

Der vil i kurset være indlagt to 1-dags ekskursioner.

Faglige forudsætninger

Akvatisk biologi

Underviser

Birgit Olesen , Hans Brix, Tenna Riis, NN, Erik Jeppesen

Undervisnings- og arbejdsform

1 x 2 S/K + 1 x 3 S/K per uge

Ekskursioner

Litteratur

Kalff, J. (2002) Limnology: Inland Water Ecosystems. Prentice Hall, Inc. 

Udleverede originalafhandlinger

Kursushjemmeside

wwww.aula.au.dk

Eksamensterminer

Ordinær eksamen:  2. kvarter

Reeksamen: Efter aftale med faglærer

Udbyder

Institut for Bioscience

Læringsmål

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

  • Redegøre for struktur og funktion af de forskellige typer af ferske økosystemer samt vekselvirkninger mellem disse systemer og oplandet
  • Redegøre for betydningen af kemiske, fysiske og biotiske faktorer for organismers udbredelse, diversitet og dynamik i tid og rum
  • Redegøre for og diskutere biologiske tilpasninger, samspil og omsætninger i forskellige typer ferske økosystemer
  • Redegøre for principper bag udvalgte metoder til analyse af problemstillinger omhandlende eksperimentelt ferskvandsbiologisk arbejde
  • Analysere, fortolke og diskutere principper, problemstillinger og eksperimentelle resultater beskrevet i den videnskabelige litteratur indenfor emneområdet

Bedømmelse

  • 30 minutters mundtlig eksamen med 2 dages forberedelse
  • 7-trinsskala
  • Ekstern censur