[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at give deltagerne biologisk viden om tropiske økosystemer og kendskab til konkrete eksempler på forvaltningen af naturressourcer, samt hvordan disse påvirkes af både lokalbefolkning og fremtidige klimaændringer. Kurset indeholder desuden projektforvaltningsmetoder, som deltagerne anvender i udarbejdelsen af et udviklingsprojekt indenfor naturressourceforvaltning af tropiske økosystemer.
Kollokvier
Kurset fokuserer på naturressourceforvaltning i tropiske udviklingslande.
Naturressourceforvaltningen ses fra et økologisk, antropologisk og udviklingsmæssigt synspunkt.
Kurset er inddelt i 4 dele
Økologien i udvalgte tropiske økosystemer introduceres og danner basis for eksempler og diskussioner af naturressourceforvaltning fra et økologisk synspunkt. Den menneskelige/antropologiske dimension af naturressourceforvaltning inkluderes med fokus på lokal deltagelse, lokal viden og "co-management". Udviklingsaspektet behandles gennem naturressourceøkonomi, kapacitetsopbygning og eksempler fra udviklingsprojekter. Deltagerne vil desuden blive introduceret til projektarbejde og projektcyklus samt antropologiske feltmetoder.
I kurset vil de studerende i grupper af 3-4 formulere en projektbeskrivelse for et udviklingsprojekt, der fokuserer på naturressourceforvaltning i troperne. Gennem udarbejdelsen af projektbeskrivelsen opnår de studerende en grundig forståelse af projektcyklustermer samt en praktisk erfaring med at identificere problemer i tropiske økosystemer og udarbejdelsen af aktiviteter, der forventes at kunne løse eller minimere disse problemer. Identifikation af interessenter (stakeholders) skal indgå i projektet.
Kurset er et multidisciplinært kursus, og studerende fra Naturvidenskab, Samfundsvidenskab, Humaniora, Teologi og Sundhedsvidenskab kan deltage i kurset.
Kurset forudsætter aktiv deltagelse i diskussioner og øvelser, og gode engelskkundskaber er derfor en forudsætning, da kurset altid undervises på engelsk.
Henrik Balslev , Institut for Bioscience
Annika Büchert Lindberg, Center for Scienceuddannelse
Mikael Gravers, Institut for Kultur og Samfund
Gæsteforelæsere kommer fra bl.a. DANIDA, internationale konsulentfirmaer, NGO´er og sektorforskningsinstitutioner.
2 x 1 forelæsninger per uge i 7 uger
2 x 3 kollokvier/teoretiske øvelser per uge i 7 uger
Kurset indeholder forelæsninger og gæsteforelæsninger, gruppearbejde, mindre diskussioner og øvelser, studenterpræsentationer og evt. rollespil.
1. Osborne, P. L. (2000). Tropical Ecosystems and Ecological Concepts. Cambridge University Press, Cambridge.
2. SiDA(2004) A Summary of the theory behind the LFA method. The Logical Framework Approach. January 2004.
3. Antropologiske tekster
Ordinær eksamen: 2. kvarter
Reeksamen: Efter aftale med faglærer
Det Naturvidenskabelige Fakultet
Når kurset er afsluttet, forventes deltageren at kunne: