Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

BE3 Forretning, Innovation, Teknologi og Entrepreneurship (Q2) ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Q2
  • Timer per uge: 2 x 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 33135

Formål

Kurset har til formal at gøre de studerende i stand til at udvikle og igangsætte nye bæredygtige initiativer, der har værdi for andre, samt at indgå som kompetente samarbejdspartnere i kommercielle miljøer om nye innovative tiltag. Eksempler på sådanne initiativer er start af egen virksomhed og innovationsprocesser i eksisterende virksomheder og organisationer.

Indhold

Innovations- og entrepreneurshipbegreber

Markeds- og forretningsforståelse

Idégenerering, -udvikling og udvælgelse, herunder kortlægning af kundens eller brugerens behov

Økonomisk, miljømæssig og social bæredygtighed

Styring og ledelse af innovationsprocesser

Præsentation af ideer og produkter

Etablering af og arbejde i tværfaglige teams - udnyttelse af forskellige faglige og personlige kompetencer

Self efficacy og effectuation - opøvelse af tillid til, at man selv kan skabe ændringer og sætte nye initiativer i gang ved at gå gradvist til værks.

Finansiering af innovative og entrepreneurielle initiativer

Patenter

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Forskningsleder Ole Green, email: Ole.Green@agrsci.dk, DJF og Udviklingskonsulent Helle Meibom Færgemann, AEC

Undervisnings- og arbejdsform

En blanding af klasseundervisning, hvor teoretiske begreber gennemgåes og diverse værktøjer introduceres, og sideløbende arbejde med cases fra den "virkelige" verden

Litteratur

Uddrag af:

Carlson, Wilmot 2006: Innovation. The Five Disciplines for Creating What Customers Want

Darsoe, Lotte 2001: Innovation in the Making

Watts, Duncan J, 1999: Small Worlds. The Dynamics of Networks between Order and Randomness

Wilson et al., 2001: When the Going Gets Though, Think as a Group

De Bono, Edward, 2005: Six Thinking Hats

Tidd, Bessant,2009: Managing Innovation. Integrating Technological Market and Organizational Change

Sarasvathy, Saras, 2001: Effectuation. Elements of Entrepreneurial Enterprise

Kim, Mauborgne, 2005: Blue Ocean Strategy

Porter, M.E., 1979: How Competitive Forces Shape Strategy.

Gundry, Lisa & Kickul, Jill, 2007: Entrepreneurship Strategy

Belbin, M., 1981: Team Roles

Udbyder

Aarhus School of Engineering

Læringsmål

Efter gennemførelsen af kurset kan den studerende:

  • Forklare de vigtigste teoretiske begreber inden for feltet innovation og entrepreneurship.
  • Forklare de grundlæggende markeds- og forretningsmekanismer som påvirker etablering af en forretning og skabelse af værdi for et produkt.
  • Forklare processen omkring patentansøgning.
  • Udvælge og anvende relevante idegenererings-, ideudviklings- og ideudvælgelsesværktøjer i forbindelse med et konkret problem/projekt.
  • Klarlægge økonomisk, miljømæssig og social bæredygtighed i et konkret problem/projekt.
  • Præsentere ide og koncept vha forskellige relevante kommunikationsværktøjer.

Bedømmelse

Porteføljeeksamen med 2 skriftlige rapporter på 8-10 sider og efterfølgende mundtlig eksamen. Rapporterne udarbejdes i grupper og det skal fremgå, hvem der er ansvarlig for de enkelte afsnit. Mundtlig eksamen i 20 min. Rapporterne og mundtlig eksamen tæller ligeligt. Bedømmelse efter 7-trinsskalaen med intern censur.