[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset har til formal at gøre de studerende i stand til at udvikle og igangsætte nye bæredygtige initiativer, der har værdi for andre, samt at indgå som kompetente samarbejdspartnere i kommercielle miljøer om nye innovative tiltag. Eksempler på sådanne initiativer er start af egen virksomhed og innovationsprocesser i eksisterende virksomheder og organisationer.
Innovations- og entrepreneurshipbegreber
Markeds- og forretningsforståelse
Idégenerering, -udvikling og udvælgelse, herunder kortlægning af kundens eller brugerens behov
Økonomisk, miljømæssig og social bæredygtighed
Styring og ledelse af innovationsprocesser
Præsentation af ideer og produkter
Etablering af og arbejde i tværfaglige teams - udnyttelse af forskellige faglige og personlige kompetencer
Self efficacy og effectuation - opøvelse af tillid til, at man selv kan skabe ændringer og sætte nye initiativer i gang ved at gå gradvist til værks.
Finansiering af innovative og entrepreneurielle initiativer
Patenter
Ingen
Forskningsleder Ole Green, email: Ole.Green@agrsci.dk, DJF og Udviklingskonsulent Helle Meibom Færgemann, AEC
En blanding af klasseundervisning, hvor teoretiske begreber gennemgåes og diverse værktøjer introduceres, og sideløbende arbejde med cases fra den "virkelige" verden
Uddrag af:
Carlson, Wilmot 2006: Innovation. The Five Disciplines for Creating What Customers Want
Darsoe, Lotte 2001: Innovation in the Making
Watts, Duncan J, 1999: Small Worlds. The Dynamics of Networks between Order and Randomness
Wilson et al., 2001: When the Going Gets Though, Think as a Group
De Bono, Edward, 2005: Six Thinking Hats
Tidd, Bessant,2009: Managing Innovation. Integrating Technological Market and Organizational Change
Sarasvathy, Saras, 2001: Effectuation. Elements of Entrepreneurial Enterprise
Kim, Mauborgne, 2005: Blue Ocean Strategy
Porter, M.E., 1979: How Competitive Forces Shape Strategy.
Gundry, Lisa & Kickul, Jill, 2007: Entrepreneurship Strategy
Belbin, M., 1981: Team Roles
Aarhus School of Engineering
Efter gennemførelsen af kurset kan den studerende:
Porteføljeeksamen med 2 skriftlige rapporter på 8-10 sider og efterfølgende mundtlig eksamen. Rapporterne udarbejdes i grupper og det skal fremgå, hvem der er ansvarlig for de enkelte afsnit. Mundtlig eksamen i 20 min. Rapporterne og mundtlig eksamen tæller ligeligt. Bedømmelse efter 7-trinsskalaen med intern censur.