Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

U AFP1 BDE Afgangsprojekt ( efterår 2011 - 30 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 9. semester
  • Timer per uge: 0 timers undervisning. Selvstændigt projektarbejde med vejleder tilknyttet.
  • Deltagerbegrænsning: Afgangsprojektet skrives enten alene eller i projektgrupper á 2 studerende.
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26061

Formål

Fagets formål er lære den studerende at løse en omfattende praktisk og kompleks problemstilling for en konkret opdragsgiver. Han skal lære at anvende et bredt spektrum af teori som basis for at udarbejde et praktisk anvendeligt løsningsforslag, som giver virksomheden en dokumenteret værditilvækst.

 

Gennem arbejdet med afgangsprojektet skal den studerende dokumentere, at han er i stand til at løse et praktisk problem for enten en etableret virksomhed eller for planlagt egen virksomhed. Løsningen skal skabe dokumenteret værditilvækst for virksomheden ligesom den skal indeholde handlingstiltag, der repræsenterer nytænkning og derved medvirker til at skabe en positionel fordel for virksomheden. Problemløsningen skal være funderet i et udsnit af BDE-studiets teorier, samt eventuelt supplerende teori. Afgangsprojektet dokumenteres gennem skriftlige rapporter. Løsningsforslaget skal være veldokumenteret gennem relevant målrettet dataindsamling fra såvel sekundære som primære datakilder.

Indhold

Det er den studerendes / projektgruppens eget ansvar at finde en virksomhed/samarbejdspartner, der er interesseret i at medvirke i et tæt og forpligtende samarbejde omkring løsning af en nærmere defineret problemstilling med henblik på forretningsskabelse.

Der er ingen umiddelbare begrænsninger på den samarbejdende virksomheds geografiske beliggenhed. Ved valg af virksomhed udenfor Danmarks grænser kan det ikke påregnes, at projektvejlederen besøger virksomheden i projektperioden.

Der kan samarbejdes frit med virksomheder, offentlige myndigheder, organisationer og institutioner.

 

Emnet vælges af den studerende og skal godkendes af AU-HIH. AU-HIH anviser vejleder under hensyn­tagen til den studerendes ønsker. Forhåndsvurdering af emnet kan opnås ved henvendelse til den ansvarlige for afgangsprojekterne. Tilmeldingsskema skal udfyldes og sendes til studiesekretæren til de annoncerede terminer.

 

Projektforløbet indeholder blandt andet:

 

I forbindelse med afgangsprojektet skal der afleveres min. 3 rapporter: Hovedrapport, ledelsesrapport, procesrapport og evt. bilag.

 

Hovedrapporten skal normalt indeholde følgende dele: Problemformulering, analysedel, løsningsforslag, budget og implementeringsovervejelser. Konkrete problemstillinger, metodeovervejelser, opgavestruktur og analyseangrebsvinkel vil være centrale elementer i problemformuleringen. Analysedelen vil ofte skulle indeholde systematiske kundeanalyser suppleret med andre analyser som f.eks. konkurrent-, teknologi-, distributions-, leverandør-, samt interne analyser. Det er vigtigt, at opgaveløser forholder sig til analysernes validitet, for efterfølgende at kunne forholde sig usikkerheder omkring økonomi og handlingsplan. Udover identifikation af overordnede løsningsalternativer bør en handlingsplan også indeholde en mere taktisk/opperationel beskrivelse af de aktiviteter opgaveløser mener der bør gennemføres med angivelse af tidspunkt og ansvar for gennemførelsen. Budget med angivelse af væsentlige usikkerheder og eventuelle simulationer skal være en del af alle opgaver. I forbindelse med planens implementering er det vigtigt, at opgaveløser gør sig overvejelser om, hvordan virksomheden organisatorisk/­teknolo­gisk/­finansielt­­ kan sikre en fornuftig implementering, identificere organisatoriske konflikt­områder, finde potentielle samarbejdsemner m.v. Hovedrapportens omfang er max 100 sider for enkeltmands grupper og max. 150 for projektgrupper med 2 deltagere.

 

Ledelsesrapporten kan enten være en kortfattet præsentation af hovedopgavens resultater til virksomhedsledelsen eller oplæg til investor. Andre formål med ledelsesrapporten kan også forekomme.

 

Procesrapporten i forbindelse med afgangsprojektet skal primært have fokus på netværksdannelsen i forbindelse med opgaveløsningen. Hvilke netværk har den studerende etableret og hvad har udbyttet været? Specielt bør der være fokus på den/de studerendes samarbejde med virksomheden.

 

Metode

I projektet skal metodeovervejelserne fremgå tydeligt af rapportens opbygning, herunder opbygning af en problemformulering, valg af modelapparat og gennemførsel af veldokumenterede analyser. Videnskabsteoretiske overvejelser bør også fortages.

Personlig udvikling

Det vigtigste udbytte på det personlige plan er:

- Overblik over komplekse problemstillinger

- Udholdenhed

Faglige forudsætninger

Samtlige BDE studiets fag inkl. projekter, specialefag og praktik

Underviser

Jørnn Ladegaard (ansvarlig)

Undervisnings- og arbejdsform

Projektarbejde

 

Danish

Litteratur

Intet generelt

Læringsmetoder i %

Problem og projektorienteret arbejde: 100 %

Pensum

Kun selvspecificeret litteratur eller litteratur anbefalet af vejleder. Det forventes at den studende laver selvstændige litteratursøgninger som en del af afgangsprojektet.

IT-færdigheder

Ingen særlige.

Beståelseskrav

Karakteren 02 skal opnås.

Kriterier for målopnåelse

Nedenfor er vist kravene for at opnå karakteren 12 på 7-trinsskalaen.

- Klar problemidentifikation

- Kendskab til relevante modeller og teorier indenfor de relevante fagområder.

- Vurdere modeller og teoriers anvendelighed i forhold til konkrete praktiske problemstillinger

- Kunne operationalisere modeller på en sådan måde at de bliver retningsgivende for struktur, dataindsamling og behandling samt udarbejdelse og vurdering af handlingsplaner

- Gennemføre målrette dataindsamling samt kunne vurdere datamaterialets validitet og betydningen heraf for beslutningssikkerheden

- Udarbejde en velstruktureret, gennemarbejdet og realistisk handlingsplan

- Kunne løse partielle problemstillinger under hensyn til rapporten som helhed

- Udvise overblik over opgaveforløbet og medvirke til at skabe helhed

- Udvise forståelse for alternative løsningsmodeller og angrebsvinkler

- Evnen til at præsentere resultater og præmisser på en god og overbevisende måde.

Bedømmelse

Projektrapport med mundtligt forsvar

 

Der er ekstern censur.