[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at hjælpe den studerende til at lære og forstå centrale modeller og teorier indenfor marketing management. Et vigtigt udbytte af kurset er desuden, at den studerende får en klar forståelse for de enkelte modellers relative anvendelighed ved løsning af forskellige typer af virksomhedsrelaterede problemstillinger.
Der vil i kurset være speciel dybdegående fokus på kundeadfærd, da evnen til at kunne prognosticere forskellige kundegruppers fremtidige behov vil danne grundlaget for forståelsen af studiets øvrige kurser. Det er således kursets mål at give den studerende en forståelse for den markedsorienterede tankegang der vil give de studerende en problemløsningsmetodik, som vil blive gennemgående for deres fremtidige praktiske problemløsning.
Grundlæggende for den afsætningsøkonomiske tankegang er, at alle aktiviteter i en virksomhed tager udgangspunkt i kunderne. Alle i virksomheden skal arbejde mod at tilfredsstille udvalgte kunders behov. Kun derved opnår virksomheden en fornuftig indtjening på længere sigt.
Som afsætningsøkonomer er det vores opgave at sørge for, at virksomheden opnår en dybdegående forståelse af kunden. Hvilke dimensioner af kundens ofte meget komplekse adfærd det er vigtige at få belyst og hvilke konsekvenser får denne adfærd overfor kundens reaktion overfor virksomhedens produkter og øvrige ydelser er afgørende viden for at virksomheden kan opnå økonomisk succes. Det er desuden afsætningsøkonomens opgave at sørge for, at virksomhedens øvrige medarbejdere bliver delagtiggjort i relevante dele af denne kundeviden, så de koordineret får mulighed for målrettet at arbejde mod en tilfredsstillelse af kundens behov.
Nogle af kursets centrale faglige temaer:
-Forbruger købsadfærd
-Industriel købsadfærd
-Positionering
-Segmentering
-Konkurrentanalyser
-Markedsføringsteori
-Parameterteori
Ingen bemærkninger
Ingen
Jørnn Ladegaard
Kurset er en kombination af følgende:
Holdundervisning. studenterpræsentationer og cases.
Kotler & Keller: "Marketing Management".
Kompendie.
Forelæsningsnoter.
Holdundervisning 50 %
Studenterpræsentationer 20 %
Cases 30 %
500 sider
Ingen
Karakteren ved eksamen skal være mindst 02 eller derover efter 7-trins-skalaen.
Den studerende skal kunne følgende:
Mundtlig eksamen.