Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

U AFS Afsætningsøkonomi ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: Ialt 60 lektioner. Timer per uge varierer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26044

Formål

Formålet med kurset er at hjælpe den studerende til at lære og forstå centrale modeller og teorier indenfor marketing management. Et vigtigt udbytte af kurset er desuden, at den studerende får en klar forståelse for de enkelte modellers relative anvendelighed ved løsning af forskellige typer af virksomhedsrelaterede problemstillinger.

Der vil i kurset være speciel dybdegående fokus på kundeadfærd, da evnen til at kunne prognosticere forskellige kundegruppers fremtidige behov vil danne grundlaget for forståelsen af studiets øvrige kurser. Det er således kursets mål at give den studerende en forståelse for den markedsorienterede tankegang der vil give de studerende en problemløsningsmetodik, som vil blive gennemgående for deres fremtidige praktiske problemløsning.

Indhold

Grundlæggende for den afsætningsøkonomiske tankegang er, at alle aktiviteter i en virksomhed tager udgangspunkt i kunderne. Alle i virksomheden skal arbejde mod at tilfredsstille udvalgte kunders behov. Kun derved opnår virksomheden en fornuftig indtjening på længere sigt.

 

Som afsætningsøkonomer er det vores opgave at sørge for, at virksomheden opnår en dybdegående forståelse af kunden. Hvilke dimensioner af kundens ofte meget komplekse adfærd det er vigtige at få belyst og hvilke konsekvenser får denne adfærd overfor kundens reaktion overfor virksomhedens produkter og øvrige ydelser er afgørende viden for at virksomheden kan opnå økonomisk succes. Det er desuden afsætningsøkonomens opgave at sørge for, at virksomhedens øvrige medarbejdere bliver delagtiggjort i relevante dele af denne kundeviden, så de koordineret får mulighed for målrettet at arbejde mod en tilfredsstillelse af kundens behov.

 

Nogle af kursets centrale faglige temaer:

 

-Forbruger købsadfærd

-Industriel købsadfærd

-Positionering

-Segmentering

-Konkurrentanalyser

-Markedsføringsteori

-Parameterteori

Personlig udvikling

Ingen bemærkninger

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Jørnn Ladegaard

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset er en kombination af følgende:

Holdundervisning. studenterpræsentationer og cases.

Litteratur

Kotler & Keller: "Marketing Management".

Kompendie.

Forelæsningsnoter.

Læringsmetoder i %

Holdundervisning 50 %

Studenterpræsentationer 20 %

Cases 30 %

Pensum

500 sider

IT-færdigheder

Ingen

Beståelseskrav

Karakteren ved eksamen skal være mindst 02 eller derover efter 7-trins-skalaen.

Kriterier for målopnåelse

Den studerende skal kunne følgende:

 

  •  
    • gøre rede for tilegnet viden indenfor fagets domæne og genstandsområde ved at vise kendskab til de vigtigste begreber, terminologier og teorier indenfor det afsætningsøkonomiske pensum.

 

  •  
    • udvise god forståelse for enkelt- modeller og teoriers intentioner og anvendelighed.

 

  •  
    • udvise god forståelse for grundlæggende afsætningsøkonomiske paradigmer og dermed den afsætningsøkonomiske helhed

 

  •  
    • udvise forståelse for enkeltmodellers komparative anvendelighed i forhold til alternative modeller/metoder

 

  •  
    • eksemplificere anvendelsen af sætningsøkonomiske modeller og teorier på en praktisk problemstilling

 

  •  
    • at kunne foretage en analyse af afsætningsøkonomiske forhold set i relation til en praktisk problemstilling

Studieordning og bedømmelse


Uddannelsen til ingeniør i Business Development

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Mundtlig eksamen.