[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med faget er at give den studerende reelle operative færdigheder indenfor produktudvikling af elektromekaniske konstruktioner:
Efter gennemført kursus kan den studerende designe realistiske elektromekaniske konstruktioner, hvor der er taget hensyn til kundernes behov og brug, produktkrav og specifikationer, design og funktionalitet, anvendelse af optimale konstruktionselementer, og hvor der er gennemført computer baserede dimensioneringsberegninger.
Specielt lærer den studerende om systematiske værktøjer til produktudvikling og om avancerede mekaniske og elektromekaniske konstruktionselementer, som understøtter udviklingen af innovative elektromekaniske produkter. Endelig trænes den studerende i selvstændigt at indhente og teste en avanceret ny elektromekanisk teknologi.
Faget har tæt tilknytning til semesterets virksomhedsprojekt og udgør sammen med semesterets andre fag det teoretiske grundlag for at kunne gennemføre systematisk produktudvikling.
1) Metodisk produktudvikling ved hjælp af systematisk fase model: Markedsanalyse, kundebehov og brug - Feasibility Study, fastlæggelse af krav og specifikationer - Kreativ konceptfastlæggelse af funktionalitet og udvikling af funktionsmodel - Detailfastlæggelse af løsning, computerberegninger, fremstilling af prototype dokumentation i form af tegninger, computersimuleringer, eksperimentelle resultater og økonomiske omkostningskalkuler, budgetter, netto cashflow og finansieringsforslag.
2) Konstruktionselementer:
a. Aktuatorer: Roterende motorer: DC og AC motorer. Hydrauliske motorer. Linearmotorer: Hydrauliske og pneumatiske cylindre, spindel/elektriske motorer. Trækmagnet, knastaksel/fjeder.
b. Transmissionselementer: Gear parametre og geartyper (cylindriske gear, snekkegear og vinkelgear, tandhjul/tandstang), remtræk (fladrem, kilerem og tandrem), kædetræk. Fokus vil ligge på tandhjul og tandremstransmissioner. Aksler, glidelejer, kuglelejerlejer, linearlejer, hjul, koblinger, fjedre, spindler (kugleskrue og trapez).
c. Fastspændingselementer: Boltesamlinger.
d. Andre konstruktionselementer: Pumper, ventiler, blæsere, smøring.
3) Selvstændig informationssøgning, indkøb og test af innovativ elektromekanisk konstruktionselement. Valg af komponent og godkendelse af pris/køb aftales med faget lærer.
Kurset tilstræber at styrke de studerendes evner til at opbygge et netværk af kontakter til industri og forskningscentre Desuden trænes evnen til at samarbejde i grupper og selvstændigt og ansvarligt at opsøge ny og relevant viden.
Matematik og Fysik skal være bestået.
Hans Henrik Hansen
Kurset er en kombination af følgende:
Holdundervisning
Caseopgaver
Projektorienteret undervisning
Selvstudium.
Danish
Hans Henrik Hansen: "Kompendium i Konstruktion for BDE". Ligger på Blackboard.
Maskin Ståbi.
Selvstændigt indhentet litteratur via Internet og Vidensnetværk.
Holdundervisning 25 %
Caseopgaver 20 %
Projektorienteret undervisning 25 %
Selvstudium 30 %
Fagområderne søges belyst med eksempler fra virksomhedsprojekterne.
Der skal afleveres 2 skriftlige beregningsopgaver indenfor konstruktionselementer, som indgår i bedømmelsen.
Program Niveau
MathCad Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)
Pro/Engineer Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)
Godkendt/Ikke godkendt på baggrund af PowerPointen og den mundtlige præstation i forbindelse med PowerPoint præsentationen, og individuelle afleveringer.
I forhold til 7-trinsskalaen skal den studerende minimum være i stand til at videreformidle selvstændig fundet viden og demonstrere evnen til at anvende denne viden på en konkret problemstilling, således som det fremgår af afsnittet: "Prøveform".
Den særdeles gode præstation er desuden ledsaget af en informationssøgning og en præsentation, som har en validitet, innovationshøjde og detaljeringsdybde, som skaber en indsigt hos tilhøreren ud over almindelig viden, ledsaget af grafiske, visuelle, eksperimentelle og interaktions virkemidler, der fremmer en levendegørelse, interesse og begejstring hos tilhøreren.
Den studerende kan ikke bestå, hvis der alene er tale om en gengivelse af det underviste pensum uden eksemplificeringer på anvendelse af teorien eller hvis den viden som er indhentet selvstændig er urigtig, mangelfuld eller urelevant, således at den ikke kan omsættes til operative færdigheder/viden for medstuderende.
Kurset er et godkendelsesfag.
- Reel selvstændig informationssøgning. Evnen til at kontakte leverandører, Internet og eksperter, for at indsamle information om informationsteknologien.
- Mængden af relevante, faktuelle og anvendelige fakta, som direkte kan benyttes af medstuderende.
- Dybden af den selvstændigt indhentede viden om teknologien.
- Innovationsgraden af teknologien.
- Kommunikation af emnet i form af interaktiv PowerPoint, tabeller, grafer, figurer, foto, animationer, videoklip, egne videooptagelser. Der lægges vægt på rollespil/teater i forbindelse med præsentationen.
- Et lille beregningseksempel som viser anvendelsen. Relatering af konstruktionselementet til fasemodellen og hvorledes den indgår i en konstruktion.
- Demonstration af teknologien. Der aftales med læreren omkring indkøb af teknologien.
- Eksemplificering, perspektivering og vurdering af teknologien. Gerne i relation til det pensum, som er gennemgået i kurset, hvis muligt.
Alle i gruppen skal fremlægge. Der er en individuel bedømmelse. Der kan stilles spørgsmål til hele pensum.