Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

U LOOP1 - Markedsføringsplanen ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: Ialt 90 lektioner. Antal timer per uge varierer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26045

Formål

Fagets formål er at lære den studerende at anvende forskellige teoriområder i forbindelse med udarbejdelse af en markedsføringsplan. De mest relevante teoriområder er afsætningsøkonomi, driftsøkonomi, matematik/statistik og metode. Desuden vil der være fokus på grundlæggende kreativitetsteori.

 

Efter kurset vil den studerende være i stand til at udarbejde en praktisk markedsføringsplan. Desuden vil den studerende have et større fagligt overblik indenfor ovennævnte fagområder, ligesom den studerende vil være i stand til at vurdere forskellige modellers/teoriers anvendelighed samt tilpasse disse til konkrete praktiske problemstillinger.

Indhold

Der skal udarbejdes en markedsføringsplan, der estimerer produktets økonomiske indtjeningspotentiale og forslag til markedsføringsaktiviteter i en 3-årig periode.

Konkret vil de studerende efter LOOP 1 være i stand til at lave en praktisk markedsføringsplan, der på en professionel måde beskriver et produkts afsætningsmæssige potentiale og markedsmæssige håndtering.

 

Fagligt indhold:

Med udgangspunkt i den praktiske problemorientering, danner LOOP 1 rammen om de studerendes første oplevelse med de fagligheder, metoder og problemer, der knytter sig til informationsindsamling, behandling og kommunikation i forbindelse med forretnings­udvikling på det praktiske plan.

Igennem opgaveløsningen udbygges de studerendes faglighed i praktisk markedsføring, og der trænes i færdigheder, værktøjer og metoder i projektstyring, herunder projektmålsætning, planlægning og løbende kommunikation af opnåede resultater.

 

Projektforløbet indeholder blandt:

 

· Udarbejdelse af idé til innovativ produktkoncept gennem anvendelse af kreative teknikker

· Udarbejde projektrapport indeholdende følgende elementer:

o Problemformulering, hvor produktet placeres i en virksomhedsmæssig kontekst

o Teorivalg og teorivurdering

o Fastlæggelse af videnskabsteoretisk og metodisk angrebsvinkel

o Indsamling af sekundære og primære data samt analyse af disse

o Udarbejdelse af strategi- og handlingsplaner

o Økonomisk/finansiel vurdering af vigtigste konsekvenser ved handlingsplanens implementering samt risikoanalyse

· Projektrapport indeholdende følgende:

o Beskrivelse af projektarbejdets organisering

o Vurdering af projektforløbet - hvad gik galt?

o Vurdering af hvordan organiseringen/ledelsen kunne have gjort anderledes for at få et bedre forløb.

o Vurdering af hvad der var de bedste læringsområder ved forløbet

· Ledelsesrapport - kort summarisk rapport til direktion eller finansieringskilde

· Præsentation af idé og plan for fiktiv virksomhedsdirektion eller finansieringskilde

 

Metode

I projektet skal metodeovervejelserne fremgå tydeligt af rapportens opbygning, herunder opbygning af en problemformulering, valg af modelapparat og gennemførsel af veldokumenterede analyser.

Personlig udvikling

I kurset opbygger de studerendes grundlæggende kompetencer i projektarbejde med projekttilrettelæggelse, rollefordeling, psykologiske kontrakter, kommunikation og ledelse. Desuden udvikles den studerendes kreative evner samt evnen til at sælge sine ideer og viden.

Faglige forudsætninger

1. semester, Afsætning og Personlig kompetence.

Underviser

Jørnn Ladegaard

Undervisnings- og arbejdsform

Størstedelen af dette kursus baseres på projektarbejde. Derudover gennemføres holdundervisning indenfor en række områder, bl.a. økonomi, kreativitet og metode. Denne undervisning støtter op om projektaktiviteterne.

 

Kurset indeholder ligeledes en tværfaglig temauge med fokus på innovation.

Litteratur

Der udleveres materiale til fagene Indledende økonomi, Metode og Kreativitet.

Læringsmetoder i %

Gruppearbejde: 75 %

Holdundervisning: 25 %

Pensum

200 sider

IT-færdigheder

Program Niveau

MS Excel Afprøve - kan anvende og håndtere (3)

Beståelseskrav

Den studerende skal have godkendt den tværfaglige temauge.

  • Godkendt fremmøde
  • Godkendt præsentation

Karakteren 02 eller derover, efter 7-trins-skalaen, skal opnås.

Kriterier for målopnåelse

Den studerende skal have godkendt den tværfaglige temauge.

  • Godkendt fremmøde
  • Godkendt præsentation

 

Den studerende skal derudover kunne følgende:

 

For at kunne blive indstillet til LOOP eksamen, skal den studerende have godkendt den tværfaglige temauge. Godkendelsen bygger på:

  • Godkendt fremmøde
  • Godkendt præsentation

Fremstillingen:

- Udforme en god og overbevisende skriftlig fremstilling og en mundtlig præsentation af sit arbejde og sin viden, der demonstrere en forståelse for projektets interessenter og aftagergruppe.

- Rapporten er skrevet med få grammatiske fejl og i et nemt forståeligt sprog uden lange tekstforklaringer, som bedre kunne være illustreret med grafisk/visuelle virkemidler.

 

Indholdet:

- Gøre rede for relevante modeller og teorier indenfor de fagområder, der behandles i LOOP1.

- Udvise god forståelse for egnede modeller og teorier, så anvendelsen af modeller og teorier bliver retningsgivende for struktur, dataindsamling og behandling samt udarbejdelse af løsningsforslag.

- Udvise forståelse for grundlæggende principper vedrørende projektarbejde, herunder evnen til at anvende gruppens ressourcer bedst muligt og reflektere over gruppeprocessen undervejs i projektforløbet.

- Med udgangspunkt i afsætningsøkonomiske teorier/modeller at gennemføre en analyse der munder ud i en velstruktureret, gennemarbejdet og realistisk marketing plan

- Demonstrere evnen til kombinere teorier og modeller, så de tilpasses og målrettes den konkrete problemstilling bedst muligt.

- Foretage en vurdering af modeller og teoriers anvendelighed i forhold til de praktiske problemstillinger loopet bearbejder. I vurderingen skal indgå en diskussion af styrker og svagheder ved forskellige tilgange.

 

Bedømmelse

Projektrapport med mundtligt forsvar.