Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

U LOOP3 Konstruktion ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: Ialt 40 lektioner. Timer per uge varierer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26050

Formål

Formålet med virksomhedsprojektet er at træne den studerendes operative færdigheder indenfor produktudvikling med virkelige, åbne og komplekse problemstillinger. Virksomheden formulerer sammen med den semesteransvarlige lærer og de studerende opgavens indhold og succeskriterier. Opgaven kan være produktrevisionsopgaver, som f.eks. funktionsforbedringer eller produktionseffektivisering med en forventelig omkostningsreduktion til følge. Der kan også være tale om udvikling af helt nye produktfeatures for et eksisterende produkt eller decideret udvikling af et helt nyt produkt for virksomheden.

 

Efter kurset vil den studerende være i stand til at gennemføre udviklingsopgaver på en struktureret og kompetent måde, som tager udgangspunkt i kundernes behovs- og brugssituationen.

 

Herudover vil den studerende få udviklet sin evne til selvstændigt at kunne indsamle, bearbejde og anvende ny viden indenfor teknologiske produkter. Herunder også evnen til at skabe et eksternt netværk og anvende dette netværk til "test" af de løsninger, som måtte fremkomme. Endeligt vil den studerende få udvidet sin projektledelseskompetence indenfor udviklingsprojekter, herunder evne til at lave og holde tids-, ressource- og budgetplaner.

Indhold

Det faglige indhold tager udgangspunkt i fagene på semestret, og fra de foregående semestre. Men også viden som er relevant for virksomhedsprojektet skal selvstændigt indsamles og medvirke til at løse opgaven. Det drejer sig typisk om følgende emner:

 

- En kort markedsundersøgelse for at afdække kundebehov, brugssituation og forventeligt markedssegment.

- Udformning af en krav/specifikation til produktet på baggrund af markedsundersøgelsen.

- Kreative processer i forbindelse med mulige løsningskoncepter for opgaven. Disse processer opfatter typisk inspirationssøgning fra eksterne ekspertnetværk, fokusgrupper, søgning via Internet, konkurrenters produktfeatures, søgning på nye innovative teknologier, interne brainstormningsmøder, m.m.

- Kritisk vurdering af alternative løsningskoncepter og systematisk valg af løsningskoncept.

- Detailanalyse: Analyse af mekanismer og maskinstrukturer. Computersimulering af bevægelse, kræfter, spændinger, udbøjning, vibrationer, fluide strømninger, termisk analyse, m.m. Valg af materialer, maskinelementer, fremstillingsprocesser . Design af produkte t.

- Udformning af modeller som sandsynliggør funktionaliteten, gerne i form af prototyper.

- Dokumentation af produktet i form af computerberegninger, tegninger og styklister.

- Økonomisk analyse: Omkostningskalkule, break-even scenarieanalyser, nettocash-flow inkl. investeringer.

Personlig udvikling

Kurset tilstræber at styrke de studerendes evne til at opbygge et netværk af kontakter til industri og forskningscentre. Desuden trænes evnen til samarbejde i projektteams samt ledelse af projekterne.

Endelig trænes de kreative evner til selvstændigt at opsøge nye innovative løsningsforslag.

Faglige forudsætninger

LOOP 2 skal være bestået

Underviser

Hans Henrik Hansen

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset vil hovedsagelig bestå af gruppearbejde. Der vil også blive afholdt holdundervisning i mindre omfang indenfor personlig udvikling.

Danish

Litteratur

Se "Pensum"

Læringsmetoder i %

Gruppearbejde: 80 %

Holdundervisning: 20 %

Pensum

Pensum i forbindelse med holdundervisningen varierer fra år til år.

Pensum udgøres af fagene Konstruktion, Materiale og fremstilling og Mekanik.

IT-færdigheder

Program Niveau

MathCad Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)

Pro/Engineer Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)

ANSYS Afprøve - kan anvende og håndtere (3)

Beståelseskrav

Beror på en samlet vurdering af rapporten og den mundtlige præstation på eksamensdagen. Der gives en individuel karakter efter 7-trins-skalaen. Karakteren skal mindst være 02 for at bestå.

Kriterier for målopnåelse

Den studerende skal kunne følgende

 

Fremstillingen:

- Udforme en god og overbevisende skriftlig fremstilling og en mundtlig præsentation af sit arbejde og sin viden, der demonstrere en forståelse for projektets interessenter og aftagergruppe.

- Kommunikation i rapport og mundtlig præsentation varierer mellem brug af interaktiv PowerPoint, tabeller, grafer, figurer, foto, animationer, Computersimuleringer, videoklip, egne videooptagelser, rollespil og prototyper.

- Rapporten er skrevet med få grammatiske fejl og i et nemt forståeligt sprog uden lange tekstforklaringer, som bedre kunne være illustreret med grafisk/visuelle virkemidler.

- Den mundtlige præstation er karakteriseret ved en udstrakt evne til at eksemplificere, vurdere og perspektivere, samt inddrage og sammenligne ny viden med eksisterende viden under eksaminationen.

 

Indholdet:

- Gøre rede for relevante modeller og teorier indenfor de fagområder, der behandles i LOOP3.

- Udvise god forståelse for egnede modeller og teorier, så anvendelsen af modeller og teorier bliver retningsgivende for struktur, dataindsamling og behandling samt udarbejdelse af løsningsforslag.

- Demonstrere gruppens evne til at igangsætte, styre og afslutte et projektforløb, herunder evnen til at anvende gruppens ressourcer bedst muligt og reflektere over gruppeprocessen undervejs i projektforløbet.

- Demonstrere evnen til kombinere teorier og modeller, så de tilpasses og målrettes den konkrete problemstilling bedst muligt.

- Demonstrer evnen til at inddrage og kombinere ny og innovativ viden, som ligger ud over pensum, f.eks. i form af informationssøgning via leverandører, virksomheden, specialister fra forskningsmiljøer, eksterne eksperter, Internet, lærebøger, videnskabelige artikler, messebesøg, brochurer, fokusgrupper, observationer, m.m.

- Rapporten anviser en særdeles innovativ løsning, som er svært kopierbar for konkurrenterne og som giver mulighed for vækst gennem:

o Tillægsydelser til produktet f.eks. i form af Add-On eller serviceydelser.

o Produktsortimentsekspansion.

o Markedsekspansion.

- Mængden og dybden af relevante, faktuelle og anvendelige fakta og graden af ekstern dataindsamling er særdeles omfattende.

- Foretage en vurdering af modeller og teoriers anvendelighed i forhold til de praktiske problemstillinger loopet bearbejder. I vurderingen skal indgå en diskussion af styrker og svagheder ved forskellige tilgange.

- Eksemplificering, perspektivering og vurdering af løsningen. Gerne i relation til det pensum, som er gennemgået i kurset, hvis muligt. Rapporten forholder sig specielt stærkt vurderende til løsningen gennem at sammenligne løsningen med eksisterende løsninger f.eks. hos konkurrenterne eller tilsvarende produkter og reelt dokumenterer relevante forbedringer.

 

Bedømmelse

Mundtlig eksamination på baggrund af rapporten. Hvert projektteam præsenterer rappor­tens hovedpunkter i fællesskab på 15-20 minutter, hvorefter gruppens resultater og processen diskuteres med vejleder, censor og opgavestiller ca. 40 minutter. Det er projektteamets opgave at planlægge og styre dialogen. Opgavestiller forlader eksamenslokalet og hver gruppemedlem eksamineres individuelt i projektet og rapporten. Gennemgået stof fra fagene Mekanik, Materialelære/Fremstillingsteknologi, Konstruktion samt rapportens indhold, udgør grundlaget for eksaminationen. Herefter afgives karakteren individuelt.

 

Det er gruppens opgave at sørge for, at virksomheden er inviteret og medvirker ved eksaminationen. Husk at invitere tidligt !

 

 

 

Aflevering:

Problemformuleringen: Aftalegrundlaget om opgavens indhold samt projektplan afleveres den 1. mandag i 3. uge af semesteret. Ca. 1-2 sider.

 

Konceptfase rapport inkl. konceptfastlåsning, herunder overvejelser omkring forskellige kreative løsningsforslag og argumenteret valg af konceptløsning. Konceptfase rapporten afleveres dagen før efterårsferien. Ca. 5 sider. Formålet med Konceptfase rapporten er at analysere mulige tekniske løsninger og systematisk vælge det optimale koncept, såvel teknologisk som økonomisk og brugsmæssigt.

 

Den endelige rapport skal overordnet indeholde følgende:

 

- Hovedrapport. Ca. 40 - 50 sider eksklusiv appendiks og bilag. Den tekniske rapport skal være læsbar med fokus på visuelle virkemidler, og indhold, der ikke bidrager til den røde tråd, bør placeres i appendiks eller bilag. Struktur og indhold skal være som beskrevet under: "Fagligt indhold". Hovedrapporten skal indeholde følgende afsnit: Titelblad - Abstract -Indholdsfortegnelse - Indledning - Problemformulering/Afgrænsning - Metodeafsnit - Modelafsnit - Analyse - Konklusion - Perspektivering/kritisk vurdering af risici og usikkerhed - Referenceliste. Frem for alt skal hovedrapporten sandsynliggøre, at de kritiske dele af konstruktionen kan lade sig gøre teknisk dvs. materialemæssig, fremstillingsmæssig, brugsmæssig og levetidsmæssig.

 

- Ledelsesrapport på ca. 5 sider som indeholder problemstilling, kundekrav, specifikationer, billeder og tekst vedr. løsningen samt usikkerheder og risici i løsningen, som ikke er afdækket i rapporten. Den økonomiske analyse skal som et minimum indeholde: Resultatbudget, omkostningskalkule, netto cash-flow og break-even/payback. Endelig skal ledelsesrapporten indeholde en beskrivelse af forretningsmuligheden i markedsmæssige, tekniske og økonomiske termer.

 

- Procesrapport: ca. 5 sider. Denne vil ikke blive sendt til virksomheden, og skal indeholde:

- Informationssøgning

- Netværksdannelse

- Refleksion over personlig udvikling

- Refleksion over læring

- Refleksion over samarbejdet med virksomheden

- Styring af processen

- Selve processen

 

Der afleveres 3 trykte rapportsæt og 2 CD'er til Studiesekretæren. Rapporterne fordeles til opdragsgiver, censor og vejleder. (Procesrapport kun i 2 eksemplarer idet opdragsgiver ikke modtager denne.). Det skal af rapporten fremgå, hvem der har skrevet hvilke afsnit.