[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
LOOP 5 - Innovativ produktudvikling er 5. semesters omdrejningspunkt. Det tilstræbes, at alle fagene på semesteret bringes i spil i forbindelse med projektarbejdet i LOOP'et.
Kurset består ud over selve projektet af følgende delkursus:
Formålet med Loop 5 er at lære den studerende hvordan innovative produktudviklingsprocesser kan gennemføres for en konkret virksomhed. Der er både fokus på deltagelse i og ledelse af disse processer. Der tages primært udgangspunkt i den litteratur der er behandlet i faget Innovationsledelse. Produktområdet, der tages udgangspunkt i, kan både være materielt og immaterielt. Det nye produktkoncept skal være defineret i en helhed, dvs. at både funktionelle-, periferi- og psykologiske egenskaber ved produktet skal defineres.
Nedennævnte elementer betragtes som centrale i forbindelse med projektet og evalueringen heraf:
Desuden vil kursusdeltagerne i forløbet lære at tilrettelægge, lede og gennemføre kreative processer med henblik på at omsætte eksisterende og ny viden til innovative produktidéer i en konkret virksomhed. (Inkubatorier).
Delkursus "Personlige og sociale kompetencer - kreativitet og innovation"
Formålet med undervisning og coaching er at bibringe kendskab til og bevidstgøre den studerende om kreativitetsfremmende processer og træne den studerendes egne kommunikative interaktionsfærdigheder i forbindelse med innovation og idéudvikling.
Undervisningen tager sit udgangspunkt i de studerendes arbejde med ideudvikling i "inkubatorier" (Idehuse) og sigter på at udvikle og støtte gruppeprocesserne i denne sammenhæng.
Efter kurset vil den studerende være i stand til at gennemføre ideudviklingsopgaver med en øget bevidsthed omkring egne ressourcer og en øget indsigt i innovative gruppeprocesser.
I projektet skal metodeovervejelserne fremgå tydeligt af rapportens opbygning, herunder opbygning af en problemformulering, valg af modelapparat og gennemførsel af veldokumenterede analyser.
Delkursus "Personlige og sociale kompetencer - kreativitet og innovation"
Innovation og ideudvikling nyder en øget bevågenhed i disse år. Kurset gennemgår forskellige former for teoretiske og praktiske ideudviklingsprocesser. Faget sætter i særlig grad fokus på den studerendes udvikling af egne færdigheder, hvorfor en færdighedsudviklende Action-learning undervisningsform vil vil blive anvendt.
Coachingen sætter fokus på dels den enkelte studerendes udvikling af personlige færdigheder, dels projektgruppens refleksioner omkring gruppeprocesserne i innovationsfacilitering.
Procesrapporten vil danne grundlag for løbende refleksioner og overvejelser omkring arbejdet i idehusene, og vil være udgangspunktet for den afsluttende eksamination.
Kurset tilsigter at generere en grundlæggende viden om kommunikative forudsætninger for ideudvikling og kreative processer. Holdundervisningen rummer indsigt i:
I projektet vil der være fokus på følgende personlige egenskaber:
- kreativitet
- ledelse og motivation af gruppemedlemmer
- overblik
- evnen til at skifte fra divergent til konvergent problemløsning og omvendt
Delkursus "Personlige og sociale kompetencer - kreativitet og innovation"
At deltage i og lede innovationsprocesser udfordrer personligheden på flerfoldig måde. Selvindsigt og forståelse af personlige udfordringer såvel som de udfordringer andre i processerne møder er af afgørende vigtighed for innovationeprocessernes succes. Det er vigtigt at lære sig selv og andre af kende i situationer som ikke lader sig forudsige, således at de personlige muligheder for at håndtere og agere i uforudsigelige forandringsprocesser forbedres.
Ingen
Kan oplyses ved henvendelse til uddannelsesleder
Projektarbejde
Dansk
LOOP'et: Dette vil variere afhængig af opdragsvirksomheden.
Delkursus "Personlige og sociale kompetencer - kreativitet og innovation"
Hansen, Bent: Kommunikation der skaber lederskab. Samconsult. Seneste udgave.
Striim, Ole: Idéguiden. Gyldendal. Seneste udgave.
Thorball, Jørgen og Kollerup, Finn: God innovationsledelse. Børsens Forlag. 2005.
Gammelgaard, Torben og Pedersen, Lars Andreas: Creative Office. People's Press. 2005
Materialesamling til "personlige og sociale kompetencer 5. Sem. AU-HIH 2008
Gruppearbejde: 100 %
LOOP5: Ca. 200 sider
Delkursus "Personlige og sociale kompetencer - kreativitet og innovation": Anbefalet pensum 200 - 300 sider
Ingen
Delkursus "Personlige og sociale kompetencer - kreativitet og innovation"
Beror på en samlet vurdering af refleksionsnotatet og den mundtlige præstation på evalueringsdagen. Bedømmes godkendt/ikke godkendt
Delkurset skal være bestået for at den studerende kan deltage i LOOP'et
Karakteren 02 skal opnås.
LOOP 5
Fremstillingen:
Indholdet:
LOOP 5: Projektrapport med mundtligt forsvar. Der er ekstern censur.
Delkursus "Personlige og sociale kompetencer - kreativitet og innovation"
Aflevering:
Med udgangspunkt i en af de i faget tillærte modeller/teorier skrives en procesrapport på op til 8 sider om en konkret procesmæssig læring gjort i forbindelse med kreativitet og innovation på dette semester.
Rapporten skal indeholde:
Der afleveres refleksionsnotat i 2 eksemplarer til Studiesekretæren.
Evalueringsform:
Hvert projektteam præsenterer refleksionsnotatets refleksioner i fællesskab på 10-15 minutter, hvorefter hvert gruppemedlem kort har mulighed for at supplere med refleksioner over personlig udvikling på området. Den samlede fremlæggelse diskuteres med coachen. Den samlede eksamination varer ca. 40 minutter.