Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

U MAT Anvendt matematik ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: Ialt 80 lektioner. Timer per uge varierer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26046

Formål

Formålet med faget er at sætte den studerende i stand til at anvende matematik og statistik til at løse tekniske og økonomiske problemstillinger, som er relevante for BDE uddannelsen, og at analysere data fra fx markedsanalyser, produktionen og økonomifunktionen ud fra såvel totaltællinger som stikprøver.

 

Efter gennemført kursus kan den studerende:

- Gennemføre funktionsundersøgelse af tekniske og økonomiske problemstillinger med henblik på en sensitivitetsanalyse og optimering.

- Håndtere vektor beregning for at kunne regne fx på kræfter i mekaniske konstruktioner.

- Formulere dynamiske matematiske modeller (differentialligninger) og finde løsninger til disse modeller, for at kunne simulere det dynamiske respons af et termisk, mekanisk eller fx elektrisk system.

- Beregne sandsynligheder for stokastiske variable ud fra regneregler for disse og dertilhørende stokastiske fordelinger.

- Foretage hypotesetestning og andre statistiske analysemetoder for at behandle opsamlede data.

 

Den studerende lærer at anvende computer programmet MathCad til at gennemføre matematiske analyser for tekniske og økonomiske problemstillinger. Ligeledes vil kurset indeholde en grundig introduktion til Excel's statistiske funktioner og dataanalyseværktøjer og anvendelsen af det statistiske program HypoStat.

 

Det er centralt for kurset, at teorien indlæres gennem praktiske problemstillinger.

 

Kurset er det matematiske fundament for de videregående fag på Business Development Engineer uddannelsen.

Indhold

Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved:

 

1. Naturvidenskabelig matematisk analyse

Funktioner og grafer . Funktioner, tabeller og grafer i MathCad.

Differentialregning : Regneregler, funktionsundersøgelse. Optimering. Funktion af flere variable. Optimering af en funktion af flere variable. Sensitivitetsanalyse.

Differentialregning og optimerings problemer i MathCad.

Integralregning: Stamfunktion. Ubestemt og bestemt integral. Anvendelse af integralregning. Vektorer: Regneregler for vektorer, skalarprodukt.

Matricer : Anvendelse af matrix regning til at løse lineære ligningssystemer i MathCad. Anvendelse af matrix og vektor regning til at håndtere data i MathCad.

Differentialligninger: Typer af differentialligninger og deres løsninger. Beskrivelse af fysiske processer med differentialligninger. Løsning af differentialligninger i MathCad.

2. Statistisk analyse

Beskrivende statistik: Numeriske udtryk, spredningsmål, øvrige numeriske udtryk. Grafiske fremstillinger. Stokastiske variable.

Diskrete fordelinger : Binomialfordeling, hypergeometrisk fordeling, poissonfordeling.

Kontinuerte fordelinger : Normalfordeling, t-fordeling, Ç 2 -fordeling, F-fordeling.

Hypotesetest: Test på én parameter. Test på to parametre. Variansanalyse. Goodness-of-fit. Uafhængighedstest.

Regressionsanalyse: Simple lineær model. Multipel model.

 

 

Personlig udvikling

Den studerende skal selvstændigt lære at tilegne sig et abstrakt fagområde gennem selvstudium og gruppearbejde. Derfor vil evnerne i vedholdenhed, initiativ, ansvar og samarbejde trænes.

Faglige forudsætninger

Gymnasial uddannelse med matematik og fysik på B-niveau.

Underviser

Irina Kazankova

Undervisnings- og arbejdsform

Der anvendes konkrete problemstillinger til at illustrere teoriens anvendelighed.

Der anvendes en kombination af klasseundervisning både i klasselokalet og i EDB-lokalet, opgaveregning, hjemmeopgaver, øvelser ved computer og gruppearbejde.

Litteratur

Kompendium i anvendt matematik for BDE.

Matematisk formelsamling for gymnasiet, HTX eller lignende.

Laursen, Jan & Olesen, John V.: "Grundlæggende statistik", JaVol, sidste udgave.

Laursen, Jan & Olesen, John V.: "Grundlæggende sandsynlighedsteori & Beskrivende statistik", JaVol, sidste udgave.

Laursen, Jan & Olesen, John V.: "Opgavebog til statistik", JaVol, sidste udgave.

Vejledning til det statistiske program HypoStat.

Udleverede noter, opgaver og løsninger.

 

Supplerende litteratur:

 

G. B. Thomas: "Thomas' Calculus", Addison Wesley, 11. edition, 2005.

Victor-Jensen, Nils: "Matematik for adgangskursus ved ingeniørhøjskolerne". Sidste udgave.

Læringsmetoder i %

Holdundervisning 35 %

Øvelsesundervisning 15 %

Gruppearbejde 15 %

Projekt-/problemorienteret undervisning 15 %

Selvstudium 20 %

Pensum

Se undervisningsplan på Blackboard.

Anbefalet litteratur på ca. 750 sider.

Supplerende litteratur på ca.1000 sider.

IT-færdigheder

Program Niveau

MathCad Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)

Excel Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)

HypoStat Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)

Beståelseskrav

Der gives karakteren "Bestået"/"Ikke bestået" ved eksamen.

Den studerende skal opnå bedømmelsen "Bestået".

Kriterier for målopnåelse

· Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden indenfor fagets domæne og genstandsområde ved at vise kendskab til og forståelse af de vigtigste begreber, teorier og analysemetoder.

· Den studerende skal kunne demonstrere anvendelse af begreber, teorier og analysemetoder på simple eksempler indenfor pensumet.

· Den studerende skal anvende computer værktøjer til at analysere mere komplicere opgaver med praktiske problemstillinger.

· Den studerende skal selvstændigt kunne definere matematiske og statistiske problemstillinger og anvende tilsvarende teorier og analysemetoder til at løse dem.

· Den studerende skal vurdere eksisterende viden med henblik på at identificere mangler, som teorien ikke kan afdække, samt perspektivere viden.

Studieordning og bedømmelse


Uddannelsen til ingeniør i Business Development

  • PC-eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Kurset evalueres i form af en 4-timers skriftlig eksamen. Kurset bedømmes "Bestået/Ikke bestået".

 

Der anvendes intern censor.