Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

U MFT Materialelære og fremstillingsteknologi ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: Ialt 30 lektioner. Timer per uge varierer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26049

Formål

Fagets målsætning er at give de studerende færdighed til at foretage et hensigtsmæssigt materialevalg. Undervisningen fokuserer på stål, aluminium, plast og komposit, men gennem selvstudium, Internetsøgning, interviews og eksperimenter skal de studerende i grupper opsøge, hjemkøbe og eksperimentere med de nyeste og mest avancerede materialer.

 

Ligeledes er fagets målsætning at give de studerende færdighed til at foretage et hensigtsmæssig fremstillingsvalg. Undervisningen fokuserer på traditionelle metal- og plastprocesser samt Rapid Prototyping, men gennem selvstudium, Internetsøgning og virksomhedsbesøg skal de studerende i grupper opsøge, interviewe, observere og videodokumentere de nyeste og mest avancerede fremstillingsprocesser.

 

Efter endt undervisning kan den studerende på anvendelsesniveau selvstændigt opsøge, vurdere og vælge hensigtsmæssige materialer og fremstillingsprocesser, både i forhold til produktet de arbejder med i LOOP projektet og i forhold til deres ingeniørvirke.

Indhold

- Materialelære:

o Generel materialelære (Materialers opbygning, materialeegenskaber herunder muligheder og begrænsninger)

o Stål og aluminium (Struktur, legeringer, varmebehandling, hærdning, typer).

o Plast: Hærdeplast og termoplast. Amorf og krystallinsk struktur. Materialeegenskaber. Brand- og kemikalieresistens.

o Kompositmaterialer: Glasfiber, kulfiber, epoxy, sandwich konstruktioner baseret på skum.

- Rapid Prototyping. Inkl. besøg på Teknologisk Institut.

- Introduktion til Fremstillingsteknologi: Gennemgang af laser- og vandstråleskæring, pladebukning- og dybtrækning, dreje- og fræseprocesser, ekstrudering, trykstøbning, sprøjtestøbning, termoformning.

- Overfladebehandling: galvaniske belægninger, lakering, varmforzinkning, kemisk nikkel, anodisering.

- Arbejdstegninger og tolerancer.

- Selvstudium af et materiale eller en fremstillingsteknologi, hvor gruppen selv besøger en virksomhed og gennem interview på virksomheden, foto og videoklip fra virksomheden og Internettet samt informationsindsamling via Internettet og fra bøger laver en godkendelsesopgave. Opgave og eventuelt køb af materialer skal godkendes af fagets lærer.

Personlig udvikling

Kurset tilstræber at styrke de studerendes evne til at opbygge et netværk af kontakter til industri og forskningscentre. De skal i den forbindelse arbejde med at overvinde deres usikkerhed over for eksperter, og udvikle deres evne til selvstændigt og ansvarligt at opsøge ny og relevant viden.

Faglige forudsætninger

Matematik og Fysik bør være bestået.

Underviser

Hans Henrik Hansen

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset er en kombination af følgende:

Holdundervisning

Caseopgaver

Projektorienteret undervisning

Selvstudium

Danish

Litteratur

Kompendium i Materialer - Fremstilling - Overfladeprocesser.

Diverse noter, artikler og uddrag fra bøger. Undervisningsmateriale ligger på Blackboard.

Læringsmetoder i %

Holdundervisning 25 %

Caseopgaver 20 %

Projektorienteret undervisning 25 %

Selvstudium 30 %

 

Fagområderne søges belyst med eksempler fra virksomhedsprojekterne projekterne.

Pensum

200 sider

IT-færdigheder

Program Niveau

PowerPoint Afprøve - kan anvende og håndtere (3)

Videooptagelse og redigering Afprøve - kan anvende og håndtere (3)

Animation Afprøve - kan anvende og håndtere (3)

Beståelseskrav

Den studerende skal opnå bedømmelsen "Godkendt" på baggrund af PowerPoint'en og den mundtlige præsentation i forbindelse med PowerPoint præsentationen.

Kriterier for målopnåelse

I forhold til 7-trins-skalaen skal den studerende minimum være i stand til at videreformidle selvstændig fundet viden og demonstrere evnen til at anvende denne viden på en konkret problemstilling, således som det fremgår af afsnittet: "Prøveform".

 

Den særdeles gode præstation er desuden ledsaget af en informationssøgning og en præsentation, som har en validitet, innovationshøjde og detaljeringsdybde, som skaber en indsigt hos tilhøreren ud over almindelig viden, ledsaget af grafiske, visuelle, eksperimentelle og interaktions virkemidler, der fremmer en levendegørelse, interesse og begejstring hos tilhøreren.

 

Den studerende kan ikke bestå, hvis der alene er tale om en gengivelse af det underviste pensum uden eksemplificeringer på anvendelse af teorien eller hvis den viden som er indhentet selvstændig er urigtig, mangelfuld eller irrelevant, således at den ikke kan omsættes til operative færdigheder/viden for medstuderende.

Bedømmelse

Kurset er et godkendelsesfag.

 

Hver gruppe har valgt et emne, som de ønsker at fremlægge i form af en PowerPoint præsentation på 10 - 20 sider. PowerPoint præsentationen skal omhandle materiale - og fremstillingsteknologi for en udvalgt proces. Der er 45 minutter til hver gruppe. Hele klassen skal deltage, idet vidensoverførsel er en del af eksaminationen. Præstationen bedømmes på:

- Reel selvstændig informationssøgning. Evnen til at kontakte leverandører, Internet og eksperter, for at indsamle information om informationsteknologien.

- Mængden af relevante, faktuelle og anvendelige fakta, som direkte kan benyttes af medstuderende.

- Dybden af den selvstændigt indhentede viden om teknologien.

- Innovationsgraden af teknologien.

- Kommunikation af emnet i form af interaktiv PowerPoint, tabeller, grafer, figurer, foto, animationer, videoklip, egne videooptagelser. Der lægges vægt på rollespil/teater i forbindelse med præsentationen.

- Et lille beregningseksempel som viser anvendelsen. Relatering af konstruktionselementet til fasemodellen og hvorledes den indgår i en konstruktion.

- Eksperimenter med hjemkøbte materialer og processer. Indkøb aftales med læreren.

- Eksemplificering, perspektivering og vurdering af teknologien. Gerne i relation til det pensum, som er gennemgået i kurset, hvis muligt.

 

Alle i gruppen skal fremlægge. Der er en individuel bedømmelse. Der kan stilles spørgsmål til hele pensum.