[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset skal medvirke til at realisere uddannelsens målsætning om "personlig udvikling før faglig udvikling".
De personlige kvalifikationer kurset sigter imod at udvikle er evnen til at kommunikere, samarbejde i projektteam og tænke kreativt. Det er endvidere et centralt mål med dette kursus, at den studerende bliver bevidst om sine personlige ressourcer - sine styrker, svagheder og herunder egne forventninger og personlige udviklingsmuligheder med studiet.
Efter kurset vil den studerende:
- forstå sig selv og andre i et bredere perspektiv og være i stand til at arbejde med egne styrker og svagheder på en åben, modtagende og reflekterende måde
- have kendskab til kreativitet som en integreret del af al problemløsning og turde bruge egen kreativitet
- kunne reflektere over egen - og andres rolle i samarbejds-sammenhæng
Den studerende har endvidere fået en grundlæggende indsigt i metoder til problemløsning og projektgennemførelse, herunder lagt fundamentet til selvudvikling af sociale færdigheder.
Det faglige indhold i kurset kan resumeres til at give en grundlæggende indsigt i egne personlige og sociale kompetencer , nogle værktøjer til personlig vækst, indsigt i metoder til projektgennemførelse , samt en grundlæggende forståelse for menneskelige relationer og samarbejdsprocesser.
Værktøjer til personlig vækst er bl.a. Johari, Belbin, blokeringer, forsvarsmekanismer og kreativitet. I forbindelse med kreativitet tages udgangspunkt i alment anvendte kreative metoder og CORT Thinking konceptet. Desuden Notat- og studieteknik, der dækker Mind Mapping, læsning af faglitteratur, informationssøgning samt rapportskrivning.
Metoder til projektgennemførelse dækker både emner indenfor traditionel projektstyring og samfundsvidenskabelige metoder, ligesom bl.a. indgåelse af psykologisk kontrakt og feed-back er en væsentlig del.
Forståelse for menneskelige relationer og grundlæggende samarbejds-processer vil forløbe over hele semestret med koncentreret undervisning/ proceskonsultation, afløst af reflekterende perioder. I den sidste del af semesteret tilbydes en individuel samtale (coaching), hvor egne studiemål - og udviklingsmuligheder af personlig, samarbejds- og resultatmæssig karakter tages op.
Se "Kursusbeskrivelse"
Ingen
Susanne Willumsen
Der anvendes en meget procesorienteret undervisning, der tager udgangspunkt i, hvor de studerende er i deres udvikling og veksler mellem holdundervisning, øvelser, gruppearbejde-/opgaver, eksperimenter m.v.
Danish
Materialet kan variere fra år til år. F.eks.:
Stehpen Covey: "7 gode vaner", 2007
"Mind Map", Mnemosyme
Udleveret materiale om Johari, Belbin og Psykologisk kontrakt.
Holdundervisning: 50 %
Gruppearbejde: 20 %
Øvelsesundervisning: 20 %
Projekt/problembaseret undervisning: 10 %
500 sider
Ingen
Den studerende skal opnå bedømmelsen "Bestået" på kurset.
Den studerende skal kunne følgende:
o Demonstrere evnen til at fremstille sine overvejelser på en sproglig letforståelig måde både hvad angår den skriftlige og mundtlige fremstilling.
o gøre rede for tilegnet viden indenfor fagets domæne og genstandsområde ved at vise kendskab til de vigtigste begreber, terminologier og teorier indenfor personlig og social udvikling.
o Udvise forståelse for fagets anvendelighed i forhold til egen personlig og sociale udvikling under studieforløbet.
o Demonstrere evnen til at anvende fagets modeller og teorier til at indgå i refleksion over egen personlige og sociale udvikling
o Foretage en analyse af egne personlige og sociale kompetencer med henblik på at identificere fremtidige indsatsområder og udarbejde en handlingsstrategi.
o Foretage en vurdering af styrker og svagheder ved egne personlige og sociale kompetencer og derigennem se mønstre og sammenhænge der muliggør opnåelsen af et højere erkendelsesniveau omkring egen funktionsevne.
Faget evalueres igennem en individuel del, hvor den enkelte studerende igennem en synopsis - hvor man selv vælger medie og form - og en efterfølgende snak, redegør for egen rolle og indsats på 1. semester, herunder egen erfaring med udvikling af de personlige og sociale færdigheder.
Der medvirker intern censor.
Kurset bedømmes "Bestået/Ikke bestået".