[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Samspillet mellem bygningers udtryk/funktion og indeklima/energibehov er kompleks, og det er vigtigt, at ingeniører er i stand til at vurdere alternative designmetoder og teknologier på et kvalificeret grundlag. Dynamiske termiske bygningsmodeller er et redskab til dette.
Under tiden kan det være nødvendigt at anvende CFD som projekteringsværktøj, og det kan til CFD-modellers randbetingelser være til stor hjælp at have resultater fra en dynamisk termisk bygningsmodel.
Formålet med undervisningen er at give de studerende faglige kompetencer til:
Strålingsmodel
Instationær termisk model med fiktiv varmeakkumulerende lag
Periodestationær termisk model med fiktiv varmeakkumulerende lag
Modellering af tekniske installationer
TRNSYS
Diplomingeniøruddannelse, bygning
Aktiv tilfredsstillende deltagelse i Varme og Stoftransport og følger Fysik.
Niels Uhre Christensen
10 hele dage med kombinerede forelæsninger (ca. 50%) og øvelser/opgaveregning samt modeldannelse i TRNSYS (ca. 40%).
Dansk/Engelsk
Ingeniørhøjskolen i Århus
Kandidatuddannelsen i Byggeri
Undervisningstilmelding via Selvbetjeningen: https://mit.au.dk/
Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets enkelte emneområde og på tværs af enkeltområderne
Den studerende udarbejder løbende portefølje med besvarelser og løsningsforslag til kursets øvelser og opgaver. Porteføljen danner grundlag for en mundtlig eksamination hvor den studerende redegør/forsvarer for metoder etc i henhold til læringsmålene. Præstationen bedømmes efter 7-trinskalaen (intern censur).