Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Integreret Energidesign (AEINENU01) (Q1+Q3) ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatniveau, Byggeri
  • Semester/kvarter: Q1 eller Q3
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Ingeniørhøjskolen
  • Udbud ID: 31941

Formål

I kurset lægges vægt på, hvorledes bygningsdesign og bygningsintegrerede energiteknologier kan implementeres i bygningen. Formålet med kurset er at give den studerende kompetencer til

  • At arbejde med arbejdsprocessen integreret energidesign.
  • At implementere bygningsintegrerede energiteknologier under hensyntagen til byggeriets helhed: æstetik og arkitektur, indeklima og energiøkonomi samt teknik og økonomi.

Indhold

Arbejdsprocessen Integreret Energidesign

Naturlig Ventilation

Multizonemodeller

Integrerede passivsystemer

Innovation og integreret energidesign

Faglige forudsætninger

Kurset Varme- og Stoftransport skal være fulgt.

Underviser

Arne Førland-Larsen

Undervisnings- og arbejdsform

10 hele dage med kombinerede forelæsninger (ca. 40%) og øvelser/opgaveregning (60%)

Dansk

Litteratur

Udbyder

Aarhus School of Engineering

Indgår i følgende studieordninger

Civilingeniøruddannelsen i Byggeri

Tilmelding til undervisning

Undervisningstilmelding via Selvbetjeningen: https://mit.au.dk/

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets enkelte emneområde og på tværs af enkeltområderne

  • At kunne anvende integreret energidesign som arbejdsproces og kunne argumentere for eller imod arbedsprocessen i forhold til arbejdsmarkedets behov.
  • At kunne redegøre for bygningsintegrerede energiteknologier og kunne analysere og vurdere disse i forhold til indeklima og energiøkonomi.

Bedømmelse

Der gennemføres en ca. 25. min. samtale, hvorunder der spørges med henblik på vurdering af den studerendes tilegnelse af læringsmål. Samtalen tager udgangspunkt i øvelsesopgaver, men kan omfatte hele pensumet, jf. lektionsplan. Der er ikke forberedelsestid. Præstationen bedømmes efter 7-trinskalaen (ekstern censur).