Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Analyse og fortolkning ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Tirsdage kl. 11.15-14.00
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 32434

Formål

Formålet med modulet Analyse og fortolkning er, at de studerende bliver i stand til at demonstrere overblik over og indsigt i teorier om analyse og fortolkning af fiktive tekster i forskellige modaliteter, kan anvende denne indsigt til at analysere og fortolke konkrete tekster og kan vurdere styrker og svagheder ved forskellige tilgange.

Læringsmål:

Efter gennemført modul kan den studerende på et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere overblik over og indsigt i centrale tekstteoretiske og tekstanalytiske tilgange til tekster og tekstlæsning.
  • analysere tekster og diskutere analysemetoder og tekstfortolkninger inden for flere modaliteter og genrer.
  • demonstrere overblik over og indsigt i centrale problemstillinger og begreber inden for det tekstanalytiske og fortolkningsteoretiske felt.
  • vurdere, diskutere og formidle viden om tekstteori, tekstanalyse samt litteratur- og mediepædagogik, herunder begrundelser for udvikling af analyse- og fortolkningskompetencer.
  • analysere, vurdere og diskutere analyse- og fortolkningspraksis i relation til institutioner, kontekster og kommunikationsformer.

Indhold

  • Udvalgte tekster for børn og voksne i forskellige genrer og modaliteter, fx skønlitteratur, faglitteratur, teater, film og computerspil.
  • Udvalgte tekstanalytiske metoder og teoretiske tilgange, herunder nedslag i teori om børnelitterære tekster og litteraturhistoriske tilgange.
  • Udvalgte litteraturfilosofiske og æstetiske perspektiver i forhold til tekster, tekstanalyse og tekstteori.
  • Udvalgte tekstpædagogiske tilgange, herunder fx kommunikationsformer og læsemåder i analyse- og fortolkningssituationer.
  • Institutionelle kontekster for tekstanalyse og fortolkning, herunder interkulturelle perspektiver.

Undervisningsplan

undervisningsplan i pdf

Faglige forudsætninger

Se studieordningen

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, online diskussioner, deltagerfremlæggelse og gruppearbejde

Dansk - der kan forekomme undervisningsgange på engelsk

Litteratur

Se undervisningsplan.

Bedømmelse

Individuel, kombineret skriftlig og mundtlig, selvvalgt emne, 45 min. fremlæggelse inkl. votering.

Bemærkning
En mundtlig eksamen af 45 minutters varighed inklusive votering på baggrund af en individuel, skriftlig opgave af et omfang på mellem 15 og 20 normalsider (mellem 36.000 og 48.000 anslag).

Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af den skriftlige opgave og den studerendes mundtlige præstation ved eksamen.

Gruppe, kombineret skriftlig og mundtlig, selvvalgt emne, 45 min. fremlæggelse inkl. votering.

Bemærkning
En mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering på baggrund af en indleveret skriftlig opgave på mellem 15 og 20 normalsider (mellem 36.000 og 48.000 anslag).

Besvares opgaven af en gruppe (maksimum tre deltagere) øges omfanget med mellem 10 og 15 normalsider (mellem 24.000 og 36.000 anslag) pr. ekstra gruppemedlem. Eksaminationstiden er, for hver enkelt eksaminand, 45 minutter inklusive votering.

Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af den skriftlige opgave og den studerendes individuelle mundtlige præstation ved eksamen.