Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Literacy, Oracy and Semiocy ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efteråret
  • Timer per uge: Mandage kl. 11.15-14.00
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 32441

Formål

Formålet med modulet Literacy, Oracy & Semiocy er at de studerende udvikler indsigt i og overblik over samt kompetencer i at vurdere og diskutere forskning og fagdidaktiske teorier om tekstkompetencer inden for områderne:

  • læsning og skrivning, herunder læse- og skriveudvikling.
  • faglig læsning og skrivning.
  • mundtlige kommunikationsformer.
  • produktion og konsumption af multimodale tekster.

Formålet er endvidere at de studerende bliver i stand til på et teoretisk og empirisk velfunderet grundlag at:

  • udvikle didaktisk design i relation til tekstkompetence i forskellige domæner.
  • tilrettelægge og udføre evaluering af tekstkompetencer i forskellige modaliteter og domæner.

Læringsmål:

Efter gennemført modul kan den studerende på et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag dokumentere indsigt i og overblik over:

  • teorier om (udvikling af) literacy, oracy & semiocy.
  • fagdidaktiske teorier om literacy, oracy & semiocy i forskellige institutionelle kontekster.

Målet er på denne baggrund at sætte de studerende i stand til at:

  • analysere, evaluere, vurdere og diskutere undervisning i literacy, oracy & semiocy i relation til institutionelle kontekster, relationer, kommunikationsformer og praksisformer.
  • vurdere og diskutere empiriske undersøgelser af udvikling af literacy, oracy og semiocy.

Indhold

Teorier om og udviklingspotentialer inden for:

  • Læse- og skrive-literacy, herunder bi-literacy, visuel literacy, informationsliteracy.
  • Faglig læsning og skrivning af såvel mono- som multimodale tekster.
  • Kommunikationsformer i skolske, disciplinerede professionaliserede samt hverdagslige praksisformer.
  • Oracy; herunder bl.a. mundtlighedspædagogik, retoriske og dramatiske perspektiver samt kropslighed i undervisningen.
  • Produktion og konsumption af multimodale udtryk (film, billedbøger, tegneserier, animation osv.), litteratur.
  • Fagdidaktik vedr. udviklingen af kommunikative kompetencer (i relation til mundtlige, skriftlige samt multimodale tekster) - begrundelser, metoder, kommunikationsformer.

 

Undervisningsplan i pdf

Undervisningsplan

Faglige forudsætninger

Se studieordningen

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, netkommunikation, deltagerfremlæggelse og gruppearbejde

Dansk - der kan forekomme undervisningsgange på engelsk

Litteratur

Se undervisningsplanen

Bedømmelse

Individuel, kombineret skriftlig og mundtlig, fremlæggelse af selvvalgt emne. 45 min. inkl votering.
Bemærkning
En mundtlig eksamen af 45 minutters varighed inklusive votering på baggrund af en individuel, skriftlig opgave af et omfang på mellem 10 og 15 normalsider (mellem 24.000 og 36.000 anslag).

Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af den skriftlige opgave og den studerendes mundtlige præstation ved eksamen.

Gruppe, kombineret skriftlig og mundtlig, fremlæggelse af selvvalgt emne. 45 min. inkl votering.
Bemærkning
En mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering på baggrund af en indleveret skriftlig opgave på mellem 10 og 15 normalsider (mellem 24.000 og 36.000 anslag).

Besvares opgaven af en gruppe (maksimum tre deltagere) øges omfanget med mellem 5 og 10 normalsider (mellem 12.000 og 24.000 anslag) pr. ekstra gruppemedlem. Eksaminationstiden er, for hver enkelt eksaminand, 45 minutter inklusive votering.

Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af den skriftlige opgave og den studerendes individuelle mundtlige præstation ved eksamen.