Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Almen didaktik ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Onsdage 8.15-11.00, samt Onsdage 11-14
  • Deltagerbegrænsning: ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 32298

Formål

Formålet er at de studerende får indsigt i og overblik over centrale didaktiske begreber og modeller og deres teoretiske forankringer i et pædagogisk idehistorisk perspektiv, og at de på teoretisk grundlag kan forstå, analysere, anvende, diskutere og udvikle didaktiske modeller og didaktisk praksis i institutionelle kontekster. De studerende skal kunne skelne og veksle mellem konkret didaktisk praksis og teoretiske didaktologiske refleksioner.

Almen didaktik grundlægger de didaktologiske forudsætninger for de studerendes arbejde med konkrete forsknings og udviklingsmæssige problemstillinger i modulet Pædagogisk forsknings- og udviklingsarbejde, og almen didaktik skaber grundlaget for at de studerende i de uddannelsesspecifikke moduler kan diskutere didaktiske modeller og analysere fagdidaktiske problemstillinger.

Læringsmål:
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere overblik over centrale didaktiske modeller og deres pædagogiske grundlag i et idéhistorisk og teoretisk perspektiv.
  • anvende didaktiske refleksioner og modeller som grundlag for analyse af konkret didaktisk praksis fra en didaktologisk position og diskutere modellens relevans og begrænsninger.
  • argumentere for og diskutere valg af didaktiske modeller til analyse af en konkret case.

Indhold

  • Centrale didaktiske begreber
  • Eksemplariske cases eller problemstillinger fra relevant didaktisk praksis i forskellige institutionelle kontekster
  • Centrale didaktiske modeller og deres teoretiske grundlag i pædagogisk idehistorisk perspektiv

Undervisningsplan

  Undervisningsplan i pdf

Faglige forudsætninger

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

  • Korte forelæsninger støttet af udvalgte tekster
  • Gruppearbejde med udgangspunkt i cases
  • Gruppefremlæggelser, gruppevejledning og undervisning på hold
  • Dialog mellem studerende baseret på netkommunikation.

Dansk - der kan forekomme undervisningsgange på engelsk

Litteratur

Se undervisningsplanen

Bedømmelse

Bemærkning:
Eksamensform ved ordinær eksamen:

Modulet bestås gennem kombination af aflevering af skriftlige opgaver individuelt og i grupper, aktiv deltagelse samt en synopsis bedømt med intern censur. Modulet bestås altså ved at vælge enten prøveelement 1A samt prøveelement 2 og 3 eller prøveelement 1B samt prøveelement 2 og 3.

Enten:
1A. Individuel skrivning af mindst 8 weblogs og 8 svar på andre studerendes weblogs efter retningslinjer angivet i undervisningsplanen og afleveret til de angivne frister.

Eller:
1B. Individuel produktion af 3-5 papirer som svar på opgaver stillet efter nærmere angivelse i undervisningsplanen og afleveret til de angivne frister.

2. Indlevering i grupper af synopsis, hvori indgår teoretiske og analytiske refleksioner over en case eller problemstilling med udgangspunkt i en eller flere didaktiske modeller. For én studerende er omfanget 6-8 normalsider. Dette omfang øges med yderligere 3 normalsider for hvert ekstra gruppemedlem. Det skal fremgå af synopsen, hvilke dele den enkelte studerende er ansvarlig for. Op til 3 sider kan være fælles. Den studerendes bidrag til synopsen bedømmes med intern censur.

3. Aktiv deltagelse i gruppefremlæggelse af synopsen for holdet.

Eksamensform ved syge- og omprøve:
Individuel skriftlig hjemmeopgave på 15-20 normalsider (mellem 36.000 og 48.000 anslag). Problemformuleringen formuleres i samråd med underviseren. Der anvendes intern censur og der gives bedømmelsen bestået/ikke-bestået.